Czy pamiętasz mały projekt samochodu elektrycznego, z elementami z drukarki 3D włoskiej firmy XEV?
Kiedy powiedzieliśmy wam o najnowszych osiągnięciach projektu na początku tego roku, mieliśmy wątpliwości co do jego znaczenia. Wydaje się jednak, że czas zadziałał, a włoski producent ponownie znalazł się w centrum uwagi dzięki uruchomieniu kampanii Kickstarter. Firma zamierza zebrać 500 000 EUR do 6 lutego. Jest to inwestycja, która umożliwi rozpoczęcie produkcji małego samochodu elektrycznego. Jakie części są w rzeczywistości drukowane w 3D, w tym pojeździe o nazwie YoYo? I dlaczego XEV zdecydował się na produkcję przyrostową ?
Producent motoryzacyjny zaczął od obserwacji i zauważył, że konwencjonalne procesy produkcyjne pojazdów były zbyt wolne i zbyt drogie. Firma stwierdziła, iż zaprojektowanie samochodu zajmuje od 4 do 5 lat – od pomysłu do momentu wprowadzenia go na rynek. Dzięki produkcji przyrostowej czas ten można znacznie skrócić. Jak wiemy, technologie 3D od dawna interesują sektor motoryzacyjny, który może skorzystać z krótszych czasów produkcji, nieskończonych możliwości dostosowywania i niższych kosztów. To trzy powody, dla których XEV uzasadnił zastosowanie drukowania 3D. Luo Xiaofan, założyciel i dyrektor generalny firmy wyjaśnia: „ Druk 3D eliminuje 90% kosztów i czasu realizacji. Ponadto umożliwia oferowanie kilku iteracji i ciągłe ulepszanie pojazdu zgodnie z zapotrzebowaniem rynku i opiniami użytkowników„.
Proces produkcyjny YoYo
Producent wyjaśnia, że użył drukarek 3D FDM do zaprojektowania wszystkich części składających się na nadwozie, felgi, deskę rozdzielczą i podwozie, które są modułowe. Pozwala to użytkownikowi dostosować samochód do własnych upodobań. XEV ogłosił nawet utworzenie i uruchomienie internetowej biblioteki plików 3D, aby zaoferować możliwość wymiany części zgodnie z potrzebami użytkownika. Co więcej, YoYo mierzy 2,5 x 1,5 metra, ma prędkość 70 km / h dla zasięgu 150 km, waży 750 kg, czyli o połowę mniej niż konwencjonalny samochód. Jest również wyposażony w duży ekran dotykowy.
XEV twierdzi, że montaż wszystkich części samochodu zajmuje tylko 3 dni i po tym czasie może wyjechać z linii montażowej. Jego głównym celem było zmniejszenie liczby elementów składających się na samochód – w tym przypadku produkcja przyrostowa odegrała swoją rolę w uproszczeniu procesu projektowania. Potrzebnych było mniej materiałów, co obniżyło całkowity koszt produkcji. Nie wiadomo, który materiał termoplastyczny został zastosowany – można sobie wyobrazić materiał kompozytowy wypełniony włóknem węglowym lub wysokowydajny polimer , ponieważ pojazd musi być wystarczająco odporny na ciepło, uderzenia i możliwe wypadki. Nie podano żadnych informacji na temat użytego materiału, co może okazać się poważną przeszkodą w inwestowaniu w kampanię Kickstarter XEV .
Jeśli chodzi o cenę, pamiętaj, że za ten kompaktowy samochód będziesz musiał kosztować około 7,995 €, jest to stosunkowo przystępna cena. Jeśli do lutego zostanie osiągnięty cel 500 000 EUR, XEV planuje rozpocząć produkcję w sierpniu 2020 r.
Źródło: https://www.3dnatives.com/