Druk 3D z żywicy jest metodą, która umożliwia tworzenie szczegółowych wydruków, a wiele nowoczesnych drukarek 3D żywicznych jest w stanie tworzyć wydruki z niewielkimi lub niewidocznymi liniami warstw. Sprawia to, że wydruki z żywicy są idealnym kandydatem do malowania, ponieważ zazwyczaj pracujesz z gładką powierzchnią, która nie wymaga tak dużej obróbki końcowej jak druk FDM, aby osiągnąć takie same lub nawet lepsze wyniki.
Dzięki żywicznej drukarce 3D, odrobinie farby i cierpliwości można stworzyć niesamowite figurki, posągi wystawowe i wysokiej jakości akcesoria do cosplayu. To sprawia, że drukowanie z żywicy jest świetnym atutem dla tych, którzy lubią gry planszowe, ponieważ możesz zaoszczędzić pieniądze na miniaturach, drukując i malując własne!
Rodzaj i kolor żywicy, której używamy, nie powinien mieć większego znaczenia, ponieważ będziemy ją malować, chociaż zaleca się stosowanie żywicy podobnej do ABS do części cosplayowych, które mają szansę na brutalne użytkowanie. W przypadku miniatur i eksponatów dobrze sprawdza się standardowa żywica lub warianty zmywalne wodą.
Zanim sięgniesz po pędzel i farbę, dobrze jest nauczyć się malować modele żywiczne. Tym właśnie zajmiemy się dzisiaj.
Post-Processing
Zanim będziemy mogli nałożyć farbę na nasze wydruki żywiczne, musimy upewnić się, że wszystkie konstrukcje podporowe zostały usunięte, a nasze modele są wystarczająco utwardzone. Będziemy chcieli usunąć podpory przed utwardzeniem, ponieważ znacznie łatwiej jest to zrobić przed tym krokiem. Zmniejszy to również ilość wymaganego później szlifowania. Podczas pracy z nieutwardzoną żywicą należy zawsze nosić rękawice ochronne.
Szlifowanie podpór
Po utwardzeniu modelu będziemy chcieli sprawdzić, czy z naszego modelu nie wystają żadne dodatkowe kawałki podpory. Śmiało zeszlifuj wszelkie widoczne wypustki pozostałe po podporze za pomocą pilnika lub papieru ściernego. Możesz zacząć od papieru ściernego o ziarnistości 220 lub 400, a następnie przechodzić w górę. Podczas szlifowania tworzyw sztucznych należy zawsze nosić maskę ochronną.
Wypełnianie luk
Jeśli w modelu znajdują się luki, wgniecenia lub wgłębienia, do ich wypełnienia można użyć szpachli punktowej lub pasty Bondo. Pamiętaj, aby dać szpachli około godziny na wyschnięcie przed szlifowaniem na gładko. Zaleca się pozostawienie modelu w dobrze wentylowanym miejscu, ponieważ tego typu wypełniacze mogą naprawdę śmierdzieć.
Teraz, gdy podpory zostały usunięte, a wszelkie skazy zostały wypełnione i zeszlifowane, możemy rozpocząć kolejny krok.
Gruntowanie
Gruntowanie jest jednym z najważniejszych kroków podczas malowania modeli żywicznych, ponieważ tworzy równomierną warstwę na całym modelu, do której przylega farba. Podczas gdy niektóre farby i żywice dobrze do siebie przylegają, gruntowanie wyeliminuje wszelkie problemy spowodowane wyborem farby i żywicy, umożliwiając nam stosowanie farb na bazie wody z żywicą zmywalną wodą. Podkład zapobiegnie również odpryskiwaniu farby lub powstawaniu pęcherzyków w wyniku późniejszej reakcji olejów z naszej skóry z farbą.
Podczas korzystania z dowolnego rodzaju farby w sprayu lub aerografu należy zawsze nosić maskę ochronną, aby uniknąć wdychania małych cząstek farby i natryskiwać tylko w dobrze wentylowanym miejscu.
Nakładanie podkładu
W przypadku mniejszych modeli i miniatur dobrze sprawdzi się podkład nakładany pędzlem, choć można użyć podkładów w aerozolu, jeśli masz je pod ręką. Większe wydruki będą wymagały podkładu w sprayu, aby uzyskać wystarczająco dobre pokrycie.
Postaraj się nałożyć równomierną warstwę na cały model. Nie za grubą i nie za cienką, choć dla bezpieczeństwa trzymaj się cieńszej strony. W przeciwieństwie do wydruków FDM, nie będziemy musieli używać podkładu wypełniającego, aby ukryć linie warstw.
Kolor podkładu
Kolor podkładu zasadniczo nie ma znaczenia, choć dobrą zasadą jest stosowanie jasnych podkładów do malowania jaśniejszych obiektów i ciemniejszych podkładów do ciemnych obiektów. Jeśli planujesz użyć farb metalicznych, będziesz chciał zacząć od bardzo ciemnego podkładu, ponieważ sprawi to, że połysk farb metalicznych będzie wyglądał znacznie ładniej.
Pozostaw podkład do wyschnięcia przed przejściem do następnego kroku.
Malowanie
Teraz czas na zabawę, czyli malowanie naszych modeli!
Wybór farby
Rodzaj używanej farby ma znaczenie. Ogólnie rzecz biorąc, najlepiej jest używać farb akrylowych lub modelarskich, ponieważ obie opcje dobrze przylegają do plastiku. Większość farb akrylowych jest dość odporna na ścieranie i zarysowania, co czyni je dobrym wyborem dla przedmiotów cosplayowych, choć będziemy potrzebować kilku cienkich warstw dla maksymalnego pokrycia. Emalie i farby olejne sprawdzą się w pozostałych przypadkach. Farby na bazie wody nie są zalecane, ponieważ często wymagają wielu warstw i zapewniają gorsze wyniki niż inne opcje
Podkład
Gdy już zdecydujemy się na rodzaj farby, zaczniemy malować nasz model farbą bazową, pokrywając cały model jednym kolorem. Na początek wybierz najbardziej dominujący kolor modelu. Farba w sprayu świetnie nadaje się do malowania bazowego, choć pędzel również poradzi sobie z tym zadaniem.
Możesz pominąć malowanie bazowe i malować bezpośrednio na zagruntowanym modelu, ale malowanie bazowe gwarantuje, że nie będzie żadnych kłopotliwych obszarów, przez które prześwituje podkład.
Drobne szczegóły
Po zakończeniu malowania bazowego, będziemy chcieli wziąć kilka mniejszych pędzli, aby wypełnić szczegóły naszego modelu. Dobrym pomysłem jest posiadanie jednego pędzla na kolor, aby uniknąć wypadków.
W przypadku większych modeli, które wymagają farby w sprayu, w tym miejscu użyjemy taśmy maskującej, aby zakryć obszary modelu, które chcemy zachować jako warstwę bazową przed natryskiem dodatkowych kolorów. Daj każdemu kolorowi czas na wyschnięcie przed nałożeniem na niego taśmy maskującej i pozwól nowym kolorom dokładnie wyschnąć przed usunięciem taśmy maskującej, aby uniknąć odklejania się krawędzi.
Uszczelnienie
Uszczelnienie lub przezroczysta powłoka nada naszemu modelowi wykończony wygląd, jednocześnie chroniąc lakier przed zadrapaniami i zużyciem. Chociaż technicznie jest to opcjonalne, uszczelnianie jest zwykle dobrym pomysłem, aby upewnić się, że nasza ciężka praca nie zostanie zrujnowana.
Rodzaj uszczelniacza
Rodzaj używanego przez nas uszczelniacza zależy od osobistych preferencji, przy czym uszczelniacze o wysokim połysku nadają naszym modelom błyszczące wykończenie. Uszczelniacze matowe usuwają cały połysk z modelu i nadają mu równomierne wykończenie powierzchni. Uszczelniacze satynowe znajdują się pomiędzy nimi, nadając lekki połysk, który nie jest tak zauważalny jak w przypadku opcji o wysokim połysku. Możemy mieszać różne uszczelniacze dla różnych części naszego modelu, aby na przykład nadać ogniowi błyszczące wykończenie, podczas gdy reszta modelu jest matowa.
Ważne jest, aby pamiętać, że niektóre uszczelniacze z wyższej półki nie będą dobrze współgrać z każdym rodzajem farby. Nie powinno to jednak stanowić problemu, jeśli będziemy trzymać się standardowych produktów.
Nakładanie uszczelniacza
Pokryj model równomierną warstwą i nie dotykaj go podczas schnięcia. Dotykanie lakieru bezbarwnego przed jego wyschnięciem spowoduje rozmazanie farby i zniszczenie wykończenia.
Po godzinie lub dwóch proces malowania jest zakończony! Możemy teraz w pełni cieszyć się naszym modelem i wystawić go na widok publiczny.
Wskazówki i porady
Przygotowaliśmy kilka zaawansowanych wskazówek, które przeniosą nasze prace malarskie na wyższy poziom.
- Podświetlenia i cienie: Ta sztuczka jest często używana do znalezienia miejsca, w którym światło uderza w model i wyraźnie wyświetla cienie, dając nam dobry pomysł, gdzie użyć ciemniejszych kolorów i gdzie użyć świateł na naszych modelach podczas malowania. Weź puszkę z aerozolem, każdy kolor się nada, choć biały jest dobrym wyborem. Z pewnej odległości delikatnie spryskaj model farbą bezpośrednio z góry. Teraz skup się na miejscach, w których farba nie wylądowała. W tych miejscach powinniśmy dodać modelowi głębi i cieni, aby wyglądał bardziej realistycznie.
- Mieszanie na mokro: Mieszanie na mokro to technika malowania pędzlem, której miniaturowi malarze używają do tworzenia naturalnych przejść między kolorami na swoich modelach. Zaraz po pomalowaniu części modelu, gdy farba jest jeszcze mokra, zanurz ten sam pędzel w nowym kolorze i kontynuuj malowanie w miejscu, w którym skończyłeś. Pamiętaj, aby wymieszać pędzel z farbą, która jest już na modelu, aby zmieszać oba kolory w celu uzyskania płynnego przejścia.
- Suchy pędzel: Suchy pędzel jest często używany do dodawania bardzo drobnych szczegółów do modeli, takich jak delikatne rozjaśnienia lub zadrapania na krawędziach metalowych obiektów. Weź pędzel o sztywnym włosiu i zanurz tylko końcówki włosia w farbie. Pozwól farbie lekko wyschnąć, a następnie delikatnie przesuń pędzel po krawędziach modelu. Powinno to pozostawić wystarczającą ilość farby na krawędzi modelu, aby była zauważalna, ale nie rażąca. W tej technice mniej znaczy więcej, ale nie krępuj się eksperymentować!
- Używanie koloru żywicy: Aby zaoszczędzić czas, a jednocześnie stworzyć niesamowite efekty, wielu producentów włączyło kolor żywicy do swoich projektów malarskich, decydując się na pozostawienie części modelu niepomalowanych. Jest to szczególnie skuteczne w przypadku przezroczystych żywic, ponieważ może dać iluzję niewidzialności lub stworzyć przezroczysty efekt, którego farba nie jest w stanie uchwycić. Jest to również świetna technika dodawania świecących w ciemności detali do przezroczystej żywicy.
- Lakier do paznokci: Istnieje kilka świetnych kolorów lakierów do paznokci, które mogą nadać naszym modelom naprawdę niesamowite detale, co może prowadzić do bardzo unikalnych wykończeń. Nie zalecamy jednak używania lakieru do paznokci jako pełnego zamiennika farby, ponieważ konsystencja może się różnić, a nawet zmniejszać szczegóły w drobniejszych wydrukach.
Żródło: https://all3dp.com