Niemieccy artyści Kata Kovács i Tom O’Doherty stworzyli wspólnie słodką muzykę, i to w najbardziej niezwykły sposób. Signal Tide to instalacja dźwiękowa i pozaziemska instalacja radiowa, w której muzyka wydobywa się z wydrukowanych w 3D głośników. Praca łączy sygnały w czasie rzeczywistym z opuszczonego satelity krążącego obecnie wokół Ziemi – Lincoln Experimental Satellite (LES-1) – ze specjalnie zamówioną muzyką i dźwiękiem.
LES-1 został zbudowany na początku lat 60. na MIT w Bostonie, w stanie Massachusetts. Wystrzelono go w 1965 roku i działał przez dwa lata. Jednak gdy w 1967 r. przestał nadawać sygnały, został porzucony w zimnych czeluściach kosmosu. Jednak w 2013 roku Phil Williams z Kornwalii w Wielkiej Brytanii, amatorski entuzjasta satelitów radiowych, wykrył dziwne sygnały z kosmosu. Po wyszukaniu w Internecie informacji identyfikujących sondę określił jej źródło jako LES-1.
Wskrzeszony statek kosmiczny nadaje swój upiorny sygnał wiele razy dziennie; można go odbierać na częstotliwości 237 mHz na każdej antenie VHF. A teoria na temat tego, dlaczego po 46 latach powrócił do życia? Baterie uległy awarii w taki sposób, że ładunek jest przenoszony bezpośrednio do nadajnika. Dzięki temu LES-1 może się uruchomić, gdy jest wystawiony na działanie promieni słonecznych. Historia ta zainspirowała Kovácsa i O’Doherty’ego do rozpoczęcia badań nad nieregularną orbitą satelity wokół Ziemi.
Kovács i O’Doherty podjęli próbę monitorowania kilku przejść LES1 z terenu Muzeum Sztuki Hrabstwa Los Angeles, z dachu Pawilonu Sztuki Japońskiej. Każde przejście satelity LES1 trwało około 30 minut.
W tym czasie rząd napowietrznych głośników odtwarza dźwięk z sygnału satelity na żywo z anteny zamontowanej na dachu LACMA. Równocześnie szereg głośników umieszczonych na ziemi odtwarza unikalny akompaniament.
Głośniki Signal Tide wykonane na drukarkach 3D
Aby stworzyć niestandardowe obudowy dla głośników, Kovács i O’Doherty zwrócili się do producenta drukarek 3D, firmy Airwolf 3D, aby dowiedzieć się, jak korzystać z drukarki 3D AXIOM 20.
Następnie użyli drukarki 3D w Los Angeles w LACMA Art + Technology Lab, aby wydrukować ogromne niebieskie obudowy głośników specjalnie na potrzeby instalacji artystycznej. Duże głośniki zostały wykonane z ABS, trwałego i mocnego materiału do druku 3D, odpowiedniego do elementów zewnętrznych.
Razem z pracownikami Airwolf 3D wyprodukowali osiem niestandardowych obudów głośników na potrzeby instalacji artystycznej. Duża objętość robocza AXIOM 20 umożliwiła nadanie obudowom głośników unikalnego kształtu, dzięki platformie o wysokości 20 cali. Przydatny okazał się również specjalny klej do druku 3D o nazwie Wolfbite, przeznaczony do drukowania na podgrzewanym łożu z filamentem ABS.
Duża, zamknięta komora grzewcza i podgrzewana platforma AXIOM 20 były kluczowe dla produkcji obudów głośników z ABS; mniejsze drukarki 3D bez zamkniętej komory lub podgrzewanej platformy nie mogą drukować materiałów o wysokiej temperaturze. Nie są one również w stanie drukować dużych elementów bez wypaczania.
Szczególnym elementem projektu jest również muzyka do Signal Tide. Dźwięk odtwarzany w pracy ma charakter generatywny, więc każde przejście satelity ma niepowtarzalny akompaniament. W nagraniach udział wzięli David Bryant i Sophie Trudeau (z Godspeed You! Black Emperor), Drew Barnet, James Hamilton, chór lokalnych śpiewaków sakralnych z Montrealu i wielu innych. Fragmentów nagrania można posłuchać na Soundcloud.
Żródło: https://all3dp.com