Francuski producent opon Michelin zaprezentował swoją pierwszą prototypową oponę, wspieraną przez technologie wytwarzania przyrostowego – nazywa się Uptis (unikalny system opon odpornych na przebicie) i jest to zespół montowany zaprojektowany bez powietrza, aby uniknąć wszystkich przebić. Firma współpracowała z amerykańskim producentem General Motors, który jest już użytkownikiem druku 3D, aby zaprezentować prototyp drukowany 3D na szczycie „Movin’On” w sprawie zrównoważonej mobilności w Montrealu. Dzięki tej odpornej na przebicie oponie mają nadzieję zmniejszyć liczbę opon wyrzucanych z powodu przebicia i zapewnić większe bezpieczeństwo kierowców.
W 2017 roku Michelin wprowadził nową koncepcję opon, Vision, która opierała się na czterech głównych cechach: jest to połączony, bezpowietrzny system z wydrukowanym wzorem bieżnika 3D, łatwo regulowany i zaprojektowany z materiałów biologicznych. Ich nowa opona Uptis mogłaby wyposażyć niektóre samochody do 2024 r. Według firmy około 20% opon na świecie jest wyrzucanych z powodu przebić, co odpowiada 200 milionom sztuk! To uderzające spostrzeżenie, z którym Michelin i General Motors chcą zmierzyć się z oponą bezpowietrzną.
Uptis, możliwa opona przyszłości dzięki drukowi 3D?
Obaj partnerzy nie ujawnili żadnych dodatkowych informacji na temat tego, jak ta opona została wyprodukowana – nie wiadomo, czy będzie ona zawierać bieżnik wydrukowany w 3D. Jednak do stworzenia prototypu wykorzystano technologie 3D i możemy powiedzieć, że Michelin chce kontynuować koncepcję Vision. Wyjaśnili, że wykorzystali materiały kompozytowe do produkcji Uptis – materiały, które są w pełni kompatybilne z wytwarzaniem przyrostowym. Éric Vinesse, wiceprezes ds. Badań i rozwoju grupy Michelin, powiedział: „ Prototyp Uptis pokazuje zdolność Michelin do innowacji, zarówno w dziedzinie materiałów zaawansowanych technologicznie, jak i podejścia do rozwoju, w ścisłej współpracy z GM. To partnerstwo dodatkowo wzmacnia naszą mapę drogową innowacji opartą na naszej koncepcji Vision . ”
Ta bezpowietrzna opona powinna znacznie zmniejszyć liczbę przebić, zapewniając kierowcom spokój, ale także lepszą wydajność dla wszystkich profesjonalnych operacji. Wreszcie ostatecznym celem Uptis jest przede wszystkim oszczędność materiałów, ograniczenie odpadów i promowanie bardziej zrównoważonej mobilności. Michelin i General Motors przeprowadzają wstępne testy na samochodach takich jak Chevrolet Bolt EV w Stanach Zjednoczonych pod koniec tego roku.
Dyrektor generalny General Motors Steve Kiefer podsumowuje: „ General Motors jest podekscytowany możliwościami oferowanymi przez Uptis i współpracą z Michelin w zakresie tej przełomowej technologii. Uptis to idealne rozwiązanie do napędzania przemysłu motoryzacyjnego w przyszłości i doskonale ilustruje, w jaki sposób nasi klienci korzystają z innowacji opracowanych przez naszych partnerów OEM. „
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Michelin TUTAJ i na poniższym wideo:
Źródło: https://www.3dnatives.com