Kto powinien to przeczytać: Każdy kto chce zaoszczędzić pieniądze, dzięki drukowaniu w 3D swoich narzędzi filmowych.
Kiedy dopiero wkraczasz w świat filmowania, zawsze masz ograniczony budżet. Jeśli jest to tylko hobby lub jesteś na początku swojej kariery, nie zarabiasz jeszcze zbyt wiele pieniędzy. Sprzęt filmowy nie jest tani, w rzeczywistości, często płacisz ogromne dopłaty tylko dlatego, że przedmiot został zaprojektowany specjalnie do celów filmowych. Dopiero zaczynasz swoją przygodę z filmem i nie masz na boku ogromnego konta oszczędnościowego. Twoi pierwsi klienci nie płacą dużo, albo wcale. Musisz zbudować portfolio i nadal starać się jak najlepiej dostarczać oszałamiające prace, a może jesteś bardziej artystą – film artystyczny w większości przypadków ma zerowy budżet. Przekształcenie Twoich wizji w dzieła sztuki będzie Cię kosztować sporo pieniędzy.
Zebraliśmy w tym artykule kilka przydatnych projektów do druku 3D dla filmowania DSLR, abyś mógł realizować swoje filmowe aspiracje bez ponoszenia większych kosztów.
Zawsze ustawiony (w kierunku środka ciężkości)
Jednym z podstawowych narzędzi, które może znacznie usprawnić Twoją pracę, jest statyw. Statyw daje stabilność ujęciom, których nie da się wykonać bez statywu. Należy pamiętać, że rigi drukowane w 3D nie są tak stabilne jak te wykonane z masywnego metalu. Jednak nie zawsze będziesz ich potrzebował, gdy kręcisz z lżejszymi aparatami, takimi jak np. DSLR, kieszonkowymi kamerami kinowymi Black Magic i tym podobnymi. Autor artykułu – Alexander Klarmann, używał drukowanego w 3D DSLR-owego rigu naramiennego dochodząc do wniosku, że bardzo lekki rig jest prawdziwym usprawnieniem, szczególnie gdy musisz go nosić przy sobie przez długi czas.
Konstrukcja riga wymaga oczywiście dodatkowych śrub i nakrętek, ale nie jest to coś, czego nie można dostać w najbliższym sklepie z narzędziami. Warto również sprawdzić ten wydrukowany w 3D rig za 10$ (pełna instrukcja tutaj), ten wydrukowany w 3D rig z dźwignią łamiącą follow focus lub DSLRrigger – wydrukowany w 3D projekt rigu DSLR.
Większa stabilność
Stojak nie zapewnia absolutnej stabilności. Jak tylko zaczniesz chodzić, każdy twój krok będzie widoczny w efekcie końcowym. W tym przypadku standardem w branży przez długi czas było używanie Steadicamu lub Glidecamu. Możesz zbudować system stabilizacji przy użyciu części wydrukowanych w 3D, kilku śrub i drążka. Model ten nazywa się Kontinuum Glide. Choć brzmi to bardziej jak jakiś rodzaj lubrykantu, to zdecydowanie warto spróbować. Ale spodziewaj się spędzić dużo czasu na kalibracji i wyważaniu go.
Ten filmik o możliwych, gładkich rezultatach powinien być wystarczająco motywujący:
Płynniejsze ruchy
Wolniejsze ruchy na osi poziomej, dla ujęć z bliska, krajobrazów i innych bardziej kontrolowanych i przewidywalnych ujęć, nie musisz próbować osiągnąć ich za pomocą Steadicamu. Oszczędź sobie nerwów, pieniędzy i czasu, i użyj poziomego slidera. Adafruit Industries ma ładny, wydrukowany w 3D slider online. Opcja 2 to wydrukowany za <20$ 3D slider DSLR wykorzystujący 2 drążki, co może być korzystne przy większych odległościach slajdów.
Ponownie, filmik pokazujący rezultaty, jakie można osiągnąć za pomocą slidera:
Potrzebujesz skupienia?
W pewnym momencie zdasz sobie sprawę, że autofokus w Twoim aparacie już nie daje rady. Przy dużym otworze przysłony i płytkiej głębi ostrości, konieczna jest pełna kontrola nad tym, gdzie znajduje się ostrość obrazu. Potrzebujesz więc follow focusa, który pozwoli Ci na wyciągnięcie sprzętu do ustawiania ostrości z Twoich elementów, bez ciągłego manipulowania przy samym obiektywie. Najlepszym rozwiązaniem jest follow focus z przekładnią zębatą. Jeśli używasz obiektywu Canon “nifty fifty”, dostępny jest dodatkowy drukowany w 3D adapter follow focusa, aby miał dobry uchwyt.
Uzyskaj wygląd J.J. Abramsa
Spojrzenie reżysera J.J. “More lens flare!” Abramsa jest znane z wykorzystania obiektywów anamorficznych. Daje on charakterystyczne flary obiektywu i bardziej owalny bokeh. To drugie jest trudne do osiągnięcia, ale flary obiektywu można wytworzyć za pomocą filtra lens flare. Jeśli masz jakieś stare, zepsute lub bardzo tanie filtry, możesz wyprodukować flary obiektywu już teraz.
Klaps… akcja!
Kolejną małą rzeczą, która przyda Ci się podczas pracy scenicznej i wielu ujęć, które możesz wymieszać, jest klaps. Nie ma powodu, by nie używać wydrukowanego w 3D klapsu, przynajmniej w przypadku ujęć makro lub zbliżeń (i jak zawsze przy kręceniu filmów niskobudżetowych i DIY).
Żródło: https://all3dp.com