General Electric buduje w czeskiej Pradze fabrykę, która będzie produkować silnik turbośmigłowy z wykorzystaniem części drukowanych w 3D.
General Electric (GE), to amerykański konglomerat przemysłowy, który znany jest z udziału w wielu przedsięwzięciach. Od trzech lat pracuje nad silnikiem, który nazywa się Advanced Turboprop (ATP). W przypadku ATP, projektanci wykorzystali druk 3D, aby połączyć 845 części w zaledwie 11 komponentów.
Firma nie jest nowa w dziedzinie produkcji addytywnej. Od dawna wykorzystuje pojedyncze części drukowane w 3D w silnikach odrzutowych i turbinach gazowych. Jednak to konkretne zastosowanie pozwala na wykonanie skomplikowanej konstrukcji o wiele bardziej efektywnie.
Około 400 milionów dolarów zostanie wydanych na rozwój silnika w specjalnej fabryce w Pradze, w Czechach. Ta lokalizacja ma zaszczyt być pierwszą siedzibą GE Aviation dla silników lotniczych poza Stanami Zjednoczonymi. Jej otwarcie planowane jest na 2022 rok, a zatrudnienie znajdzie tam 500 osób.
Po zakończeniu prac, ATP będzie wykorzystywany do napędu Cessny Denali. Wcześniej znany jako Textron Single Engine TurboProp, Cessna Denali jest jednosilnikowym samolotem turbośmigłowym.
Praga ma być centrum druku 3D dla lotnictwa
Choć silnik nadal składa się z setek części, dzięki drukowi 3D, złożoność całej konstrukcji zostanie zredukowana.
Pozwala to przyspieszyć produkcję i zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 20 procent. Co imponujące, może to również pomóc w osiągnięciu o 10 procent większej mocy przy jednoczesnym obniżeniu masy silnika.
Milan Slapak, kierownik programu turbośmigłowego w GE Aviation w Pradze, powiedział:
“Fizyka jest prosta. Im więcej metalu znajduje się w powietrzu, tym więcej pieniędzy trzeba wydać na sam materiał i paliwo, aby utrzymać go w powietrzu. Ponadto, silnik z mniejszą liczbą komponentów zmniejsza liczbę części, które trzeba zaprojektować, certyfikować, kontrolować i produkować lub zamawiać.”
GE nabyło w 2008 roku małą czeską firmę produkującą silniki o nazwie Walter Aircraft Engines. Następnie rozpoczęło prace nad nowym silnikiem turbośmigłowym po raz pierwszy od dziesięcioleci. Z pomocą druku 3D, zdolność do tworzenia silników turbośmigłowych staje się o wiele łatwiejsza.
Oprócz Pragi, GE posiada również laboratoria produkcji addytywnej w USA. Slapak kontynuował chwalenie technologii. “Druk 3D naprawdę zmienia reguły gry”, powiedział. “Całkowicie zmieni sposób działania tradycyjnych łańcuchów dostaw i ogromnie je uprości”.
Żródło: https://all3dp.com