Interesuje Cię tworzenie własnych modeli 3D w stylu low-poly? Dowiedz się, jak to zrobić, korzystając z dwóch najpopularniejszych programów 3D: Blender i Sketchup.
Wczesne kroki
Dzięki technologii dostępnej obecnie w branży gier wideo, jesteśmy przyzwyczajeni do oglądania realistycznych obrazów w każdej wydanej grze.
Dzieje się tak dlatego, że zasoby graficzne, takie jak procesory i karty graficzne, ewoluowały tak szybko przez lata, umożliwiając twórcom gier tworzenie bardziej złożonych modeli, aby osiągnąć lepsze wyniki.
Ale w połowie lat 90., kiedy pierwsze gry wideo 3D zaczęły pojawiać się na rynku, na naszych komputerach lub konsolach do gier, często pojawiały się postacie i kształty, złożone z prostych i twardych krawędzi. Mogły się wówczas wydawać niedopracowane i nierealistyczne. Nie wiedzieliśmy wtedy jednak, że te proste kształty, które widzieliśmy na naszych ekranach, staną się później tym, co obecnie nazywamy modelami „low poly”.
Wielokąt/,,polygon” to kształt 2D utworzony z prostych kątów i linii, który po umieszczeniu razem z innymi, może tworzyć kształty 3D. Wielokąty są istotną częścią każdego modelu 3D i jak widać, im większa liczba wielokątów, tym bardziej szczegółowy i gładszy będzie obiekt i na odwrót.
Low Poly jako wyraz sztuki
To, co zaczęło się jako ograniczenie technologiczne, stało się później formą artystycznej ekspresji.
Wielu projektantów i artystów cyfrowych na całym świecie, zaczęło wykorzystywać sztukę low-poly ze względu na jej zdolność do syntezy geometrii dowolnego obiektu organicznego, dzięki czemu można uzyskać naprawdę atrakcyjne wykończenie i podkreślić minimalistyczny styl.
Obecnie możemy zobaczyć projekty low poly w wielu kampaniach reklamowych, ilustracjach, a także grach wideo. Jeśli chcesz zobaczyć przykład niesamowitych trójwymiarowych obrazów low-poly, odwiedź stronę internetową ilustratora 3D Thimothy J. Reynoldsa.
Możesz też zastosować ten fajny efekt do dowolnego modelu 3D, używając tylko różnych narzędzi oprogramowania CAD. W tym przypadku pokażemy, jak to zrobić, używając wtyczek Sketchup Pro i modyfikatorów Blendera.
Tworzenie własnych modeli low-poly w programie SketchUp
Jedną z największych różnic między Blenderem, a Sketchupem jest liczba obsługiwanych wielokątów. Blender jest w stanie pracować z większą liczbą wielokątów w łatwiejszy sposób, więc jeśli model 3D, z którym pracujesz, jest bardziej złożony, np. jak szczegółowa postać, zalecamy przejście do sekcji Blender poniżej.
- Pierwszym krokiem jest otwarcie naszego modelu 3D w Sketchup. Będziemy potrzebować wtyczki o nazwie Artisan, która jest zestawem narzędzi umożliwiającym bezproblemowe tworzenie, manipulowanie i optymalizowanie organicznych kształtów. Możemy zarówno zmniejszyć, jak i zwiększyć liczbę wielokątów w siatce, używając narzędzi „reduce polygons” i „subdivide mesh”.
- Po wybraniu całego modelu i kliknięciu „reduce polygons”, pojawi się menu okna z prośbą o procentowe zmniejszenie siatki. Im większy procent, tym wyraźniejszy będzie efekt low-poly w naszym obiekcie. Baw się tymi wartościami procentowymi, aż będziesz zadowolony z wyniku. Zalecamy, aby nie stosować tego narzędzia więcej niż dwa razy do tego samego obiektu, ponieważ zamiast efektu low-poly, można uzyskać nierozpoznawalny kształt. Zawsze możesz wrócić do pierwotnej liczby wielokątów, klikając „subdivide mesh tool” lub CTRL Z.
Tworzenie własnych modeli low-poly w Blenderze
Dla użytkowników Blendera, proces jest bardzo podobny, ale narzędzia mają różne nazwy. W rzeczywistości prawdopodobnie łatwiej będzie zastosować efekt low-poly za pomocą modyfikatorów.
Blender ma tryb obiektowy/object mode i tryb edycji/edit mode i oba mają różne zastosowania. W tym przypadku pracujemy głównie z trybem obiektowym.
- Najpierw wybierz obiekt prawym przyciskiem myszy i wyszukaj menu modyfikatorów/modifiers menu, które ma mały symbol klucza. Teraz w menu modyfikatorów kliknij „Add modifier” i wybierz opcję „Decimate”. Modyfikator Decimate umożliwia zmniejszenie liczby wierzchołków i powierzchni siatki za pomocą suwaka sterującego. Dzięki temu, obiekt będzie miał wygląd low-poly, którego szukamy.
- Przesuń suwak lub wprowadź wartość, aby zobaczyć, jak zmienia się kształt obiektu. Gdy będziesz zadowolony z wyniku, naciśnij przycisk powyżej z napisem „Apply”, aby wprowadzić zmiany na stałe. Nie zalecamy używania bardzo niskiej wartości, ponieważ możesz otrzymać nierozpoznawalny kształt. Prawdopodobnie zadziała wartość od 0,5 do 0,1.
Przygotowanie modeli Low-poly do druku
Teraz, gdy masz już gotowy model, czas przygotować go do wydruku na drukarce 3D. W Sketchup wybierz cały model i przekształć go w grupę, klikając prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję „Make group”. Dzięki wtyczce Solid inspector, sprawdź swój model, aby można go było wydrukować i uniknąć problemów podczas procesu drukowania. Ta wtyczka automatycznie naprawia niektóre problemy z modelem. W niektórych przypadkach, będziesz musiał naprawić je ręcznie, ale program informuje Cię, gdzie jest awaria za pomocą czerwonej linii. Kiedy Inspektor Solid powie Ci, że model jest w porządku, będziesz gotowy do wyeksportowania go do pliku STL.
W Blenderze naciśnij klawisz tab na klawiaturze z wybranym obiektem, aby przejść do trybu edycji. Naciśnij klawisz W, aby wybrać opcję „Remove doubles”. Ta opcja sprawdzi i wyczyści model w przypadku, gdy masz podwójny wierzchołek. Następnie wyeksportuj go jako plik STL.
Na koniec otwórz plik w wybranym slicerze i wyślij go do drukarki 3D.
Uwagi końcowe
Modele low-poly są bardzo popularne, a to dlatego, że wyglądają niesamowicie, pozwalają na wizualizację obiektu o bardzo podstawowej geometrii, ale bez utraty jego istoty.
Teraz wiesz już skąd pochodzi termin „low poly” i dlaczego wielu uważa go za wyraz sztuki. Ale co najważniejsze, możesz bez problemu tworzyć i drukować w 3D własne modele low-poly, więc teraz twoja kolej, aby to zrobić, wyrazić siebie i dobrze się bawić drukowaniem!
Punktem wejścia w świat druku modeli low poly, może być wydrukowanie modeli Pokémonów.
Źródło: https://all3dp.com/