Stelia Aerospace prezentuje tani, lekki i wytrzymały kadłub samolotu

Stelia Aerospace prezentuje tani, lekki i wytrzymały kadłub samolotu

Francuska firma Stelia Aerospace, zaprezentowała swoją najnowszą innowację. Wykorzystując WAAM (wire arc additive manufacturing), firma zademonstrowała metaliczne, samowzmocnione panele kadłuba samolotu, które obniżają koszty i oszczędzają czas procesu montażu.

Struktury lotnicze i siedzenia są podstawą działalności Stelia Aerospace, a jej projekty i procesy są stosowane w produktach takich firm jak Airbus i Boeing. Dlatego też producent szuka innowacyjnych sposobów optymalizacji swojej pracy. Pokazując ogromny potencjał produkcji addytywnej, firma zaprezentowała niedawno swój pierwszy samowzmacniający się panel kadłuba, który do swojej konstrukcji wykorzystuje technologię WAAM (wire arc additive manufacturing).

Zbudowany w ramach projektu DEveloppement de la Fabrication Additive pour Composant TOpologique (DEFACTO) – strategii badawczej założonej przez firmę w 2014 r. w celu zbadania produkcji addytywnej w tej konkretnej dziedzinie kadłubów i dużych podzespołów lotniczych – panel o powierzchni 1 m kw. jest dowodem na to, że druk 3D na dużą skalę w projektowaniu lotniczym jest możliwy.

Rodzaje paneli, które firma chce produkować, to szkielet wzmacniany aluminiowymi wspornikami, które są ręcznie mocowane. Problem polega jednak na tym, że każdy element wymaga starannego umieszczenia, dopasowania i w końcu zespawania. Jest to kosztowny proces, który wymaga znacznej ilości czasu.

Drukowanie 3D szkieletów samolotów

Używając WAAM do wzmocnienia paneli, firma odkryła, że powstały panel jest nie tylko lżejszy, ale również tańszy w produkcji. Mówiąc prościej, WAAM wykorzystuje robotyczne ramię do spawania materiału metalowego (w formie drutu) w kolejnych warstwach, podobnie jak w przypadku technologii FDM – modelowania przez osadzanie.

„Stelia Aerospace chce dzięki produkcji addytywnej zaoferować swoim klientom innowacyjne projekty bardzo dużych części konstrukcyjnych, oparte na nowych metodach obliczeniowych” – wyjaśnia dyrektor generalny Stelia Aerospace, Cédric Gautier. „Dzięki swojemu działowi badawczo-rozwojowemu i partnerom, Stelia Aerospace przygotowuje przyszłość aeronautyki, mając na uwadze rozwój technologii, które są zawsze bardziej innowacyjne i mają bezpośredni wpływ na naszą podstawową działalność – aerostruktury.

Dodatkowo, proces ten jest bardziej przyjazny dla środowiska, ponieważ integruje wiele funkcji w jednej części i generalnie wymaga mniejszej ilości materiału.

Żródło: https://all3dp.com