Porsche wykorzystuje druk 3D do odtwarzania klasycznych części samochodowych, które są niezwykle rzadkie lub niedostępne. Technologia ta oferuje ekonomiczny sposób na produkcję części zamiennych wysokiej jakości.
Dla kolekcjonera klasycznych samochodów nie ma nic gorszego niż usłyszeć, że dana część nie jest już dostępna. Po długich poszukiwaniach często kończy się to tym, że samochód nie nadaje się do użytku.
Porsche Classic, oddział firmy, który dąży do tego, aby tak się nie stało, ma rozwiązanie tego problemu. Firma wykorzystuje druk 3D do tworzenia części. Czy istnieje lepszy sposób na tworzenie niezwykle specyficznych metalowych części?
W najnowocześniejszym magazynie firma posiada około 52 000 części i komponentów zbudowanych tradycyjnymi metodami. Jednak druk 3D pomoże odtworzyć te części, które są albo bardzo rzadkie, albo już nie istnieją. W ten sposób zredukują czasochłonną pracę konserwatorów.
Jak na razie firma pracuje nad dziewięcioma częściami i testuje kolejnych dwadzieścia, aby sprawdzić, czy nadają się do druku. Jednym z takich modeli jest dźwignia zwalniająca sprzęgło w Porsche 959. Tylko 292 z tych części zostało kiedykolwiek zbudowanych, więc są one niezwykle trudne do zdobycia.
Porsche wykorzystało technologię druku 3D do stworzenia tej części i przetestowało ją pod ciśnieniem trzech ton, a następnie zamontowało w samochodzie testowym i poddało „intensywnej” jeździe. Część przeszła testy z łatwością.
Przejedź się klasycznym Porsche zbudowanym z części drukowanych w 3D
Aby zapewnić, że części odpowiadają specyfikacjom części oryginalnych i są wysokiej jakości, Porsche wykorzystuje drukarkę SLS (selective laser sintering) do produkcji części plastikowych.
Części metalowe to stal i stopy, produkowane w procesie selektywnego topienia laserowego. Porsche wyjaśnia ten proces, stwierdzając:
„Warstwa sproszkowanej stali narzędziowej o grubości mniejszej niż 0,1 mm jest nakładana na płytę obróbczą w skomputeryzowanym procesie. Następnie w obojętnej atmosferze wysokoenergetyczna wiązka światła topi proszek w pożądanych miejscach, tworząc warstwę stali.”
Wydrukowana w 3D część jest następnie budowana, jedna warstwa po drugiej. Jak dotąd Porsche Classic jest pod wrażeniem tego, jak drukowane w 3D części sprawdzają się podczas testów.
Firma wyjaśnia, że druk 3D przynosi korzyści są ekonomiczne, redukuje odpady i pozwala zmniejszyć przestrzeń magazynową, a dane projektowe 3D lub skan 3D wystarczą do rozpoczęcia produkcji.
W rezultacie Porsche testuje obecnie, czy druk 3D nadaje się do produkcji kolejnych dwudziestu komponentów, a jesteśmy pewni, że w przyszłości pojawi się ich jeszcze więcej. Odwiedź stronę Porsche, aby dowiedzieć się więcej.
Żródło: https://all3dp.com