Czy możesz sobie wyobrazić wydrukowany w 3D samochód, który zasila Twój dom, a potem wydrukowany w 3D dom, który zasila Twój samochód? Zespół badawczy z Departamentu Energii Oak Ridge National Laboratory (ORNL) wymyślił właśnie coś takiego.
Ich projekt, który pokazuje nam, jak możemy połączyć sposób, w jaki zasilamy nasze domy i pojazdy, został nazwany AMIE – skrót od Additive Manufacturing Integrated Energy.
Platforma ta wykorzystuje technologię, która umożliwia dwukierunkowy przepływ energii pomiędzy budynkiem a pojazdem, co oznacza, że Twój dom może zasilać Twój samochód i odwrotnie.
AMIE jest wykonana w technologii druku 3D, która została wykorzystana do budowy zarówno budynku mieszkalnego, jak i pojazdu.
Jest to pierwszy na świecie działający dwukierunkowy system zasilania na poziomie 2 (6,6 kW), a nowy system energetyczny odniósł sukces w testach.
Jak działa dwukierunkowy przepływ energii?
Materiał kompozytowy ABS wzmocniony włóknem węglowym został użyty do wydrukowania około 80% elementów domu i 30% pojazdu.
Budynek został następnie wyposażony w elastyczny system fotowoltaiczny o mocy 3,2 kW, który został sparowany z akumulatorami pojazdu elektrycznego, zapewniając wytwarzanie i magazynowanie energii odnawialnej.
Energia może przepływać w obu kierunkach pomiędzy domem a pojazdem za pomocą bezprzewodowego systemu transferu – oznacza to również, że pojazd może zasilać dom, gdy słońce zajdzie lub w czasie zachmurzenia!
Zastosowano druk 3D, ponieważ oznaczało to, że elementy projektu mogły być testowane bez utraty czasu i tempa. Jak zwykle oznaczało to również, że zespół mógł tworzyć kształty i elementy, które są ograniczone w tradycyjnym budownictwie i produkcji.
Roderick Jackson z ORNL, który kierował projektem demonstracyjnym AMIE, powiedział Gizmag:
“W projekcie demonstracyjnym AMIE staramy się zilustrować, jak może wyglądać nasza przyszłość, jeśli podzielimy się strumieniami energii dla budynków i transportu, wykorzystując produkcję addytywną jako narzędzie do napędzania szybkich innowacji”.
Wydrukowany w 3D pojazd użytkowy posiada elektryczny, hybrydowy układ napędowy, który wykorzystuje gaz ziemny do zwiększenia swojego zasięgu. A ponieważ pojazd został stworzony z elementów drukowanych , wygląd pojazdu może być modyfikowany za pomocą nowych części nadwozia, zgodnie z życzeniem.
Jackson powiedział:
“W jednym kierunku AMIE może ładować akumulator samochodu, a w drugim kierunku samochód może zasilać AMIE. Wydajność dwukierunkowego systemu bezprzewodowego transferu energii (BWPT) wynosi około 85 procent. BWPT wykorzystuje technologię rezonansową, która pozwala na osiągnięcie wyższej wydajności przez większe szczeliny.”
Jednak obecny prototyp nie został zaprojektowany wokół prędkości czy wydajności, a jedynie w celu pokazania możliwości takiej technologii. Miejmy więc nadzieję, że od tego momentu będzie już tylko lepiej!
Żródło: https://all3dp.com