Zortrax przeprojektował i wykonał wszystkie plastikowe elementy pełnowymiarowego motocykla przy użyciu swojej wielkoformatowej drukarki 3D Zortrax M300.
Polska firma Zortrax, zajmująca się drukarkami 3D, zaprezentowała motocykl, który został całkowicie dostosowany do potrzeb klienta dzięki częściom wykonanym na ich wielkoformatowej drukarce 3D M300. Ten ambitny projekt pokazuje jak ich desktopowa drukarka 3D i nowy, odporny na odkształcenia materiał, mogą przysłużyć się przemysłowi motoryzacyjnemu.
Podstawowym pojazdem jest Triumph Daytona, lekki i mocny motocykl o pojemności 600 cm3. Zespół projektowy Zortraxa przebudował i wydrukował w 3D wszystkie plastikowe elementy motocykla, w tym owiewki, obudowę baku, siedzenie, przednią szybę, światła i lusterka.
Pierwszym etapem procesu było usunięcie wszystkich elementów powierzchniowych. Następnie zeskanowali i przeprojektowali każdą część, a potem użyli swoich wielkoformatowych maszyn M300 do ich wyprodukowania.
Zespół wykorzystał do projektu trzy główne filamenty, w tym odporny na odkształcenia Z-HIPS do owiewek i obudowy zbiornika, półprzezroczysty Z-GLASS do świateł oraz sztywny Z-ULTRAT do różnych elementów wiążących.
Zobaczcie podsumowanie procesu na poniższym filmie:
Drukarka 3D Zortrax M300 ma przestrzeń do manewrowania
Po wydrukowaniu nowych komponentów, zostały one poddane serii obróbek, które obejmowały wygładzanie, powlekanie podkładem, szlifowanie i malowanie.
Michał Mosiej, specjalista ds. przetwórstwa tworzyw sztucznych w firmie Zortrax, omówił główne wyzwania, z jakimi wiązał się ten projekt:
“Na każdym etapie mierzyliśmy się z różnymi wyzwaniami. Pierwszym z nich był wybór modelu bazowego, do którego pasowałby nasz projektowany prototyp. Następnie mieliśmy do czynienia ze skomplikowanym procesem skanowania 3D, który wymaga ogromnej ilości szczegółów technicznych, aby zapewnić, że zachowamy te same wymiary, co nasz zeskanowany model. Najbardziej ekscytującą częścią był proces projektowania i montażu, pamiętając o tym, że wszystkie nasze części muszą być idealnie dopasowane.”
Po miesiącu, Zortrax zakończył modyfikację motocykla. Technicznie jest on gotowy do jazdy, ale ponieważ jest to tylko prototyp, nie jest prawnie dopuszczony do ruchu ulicznego.
Niezależnie od tego, głównym celem tego studium przypadku było zademonstrowanie, że projektanci mogą wykorzystać technologię druku 3D do tworzenia i testowania funkcjonalnych prototypów na każdym etapie produkcji. I w tej kwestii Zortraxowi zdecydowanie się udało.
Żródło: https://all3dp.com