Każdy, kto posiada klasyczny stary samochód, spotkał się z irytującym i często kosztownym procesem poszukiwania części zamiennych. Powodem tej irytacji jest fakt, że wiele części do samochodów zabytkowych nie jest już produkowanych i dlatego są one niewiarygodnie trudne do zdobycia. Na szczęście, produkcja addytywna okazała się skutecznym rozwiązaniem dla produkcji niedostępnych części.
Mercedes-Benz od 2016 roku wykorzystuje technologię druku 3D do oferowania zamienników dla swoich samochodów. Teraz, niemiecki pionier motoryzacyjny opracował linię drukowanych w 3D części zamiennych, które przeszły rygorystyczne kontrole jakości z doskonałymi wynikami.
Dla swojego najnowszego projektu Mercedes-Benz ukuł frazę „Przyszłość spotyka się z klasyką”. Asortyment drukowanych w 3D części obejmuje podstawę lusterka wewnętrznego dla Mercedesa-Benz 300 SL Coupé (seria modelowa W 198), uchwyt świecy zapłonowej z zestawu narzędzi tego kultowego samochodu sportowego, a także rolki przesuwnego szyberdachu dla serii modelowych W 110, W 111, W 112 i W 123.
Technologia druku 3D umożliwia producentowi luksusowych samochodów tworzenie niewielkich ilości części tylko wtedy, gdy są potrzebne, co pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy zarówno firmie, jak i klientowi. Co więcej, wydruki mogą być złożone i wyglądać dokładnie tak, jak oryginały, a ich produkcja zajmuje znacznie mniej czasu. Dzięki temu Mercedes-Benz może zachować oryginalną jakość części i autentyczność swojej legendarnej marki.
Przyszłość spotyka klasykę
Mercedes-Benz wyjaśnia, że dzięki drukowi 3D zespół był w stanie wypełnić „luki” w dostawach części zamiennych do klasycznych pojazdów. Co więcej, nowe komponenty są wykonywane z tych samych materiałów, co oryginały, co oznacza, że wygląd i wydajność części zamiennych spełnia wysokie standardy firmy.
Weźmy na przykład podstawę lusterka w modelu 300 SL Coupé, która została wykonana z drukowalnego w 3D stopu aluminium. Kolejną zaletą druku 3D jest to, że funkcjonalność części może zostać nieznacznie zmodyfikowana w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. W przypadku wydrukowanej w 3D podstawy lusterka, zespół Mercedes-Benz zwiększył jej rozmiar, tak aby znajdowała się ona nieco wyżej, zapewniając kierowcy lepszą widoczność.
Aby stworzyć zamienniki, zespół zaczyna od stworzenia zbioru danych 3D. W zależności od tego, jak stare były oryginalne części, trzeba to zrobić na podstawie rysunków 2D. Po stworzeniu modeli 3D, zespół wykorzystuje proces spiekania lub wytapiania w złożu proszkowym. Dzięki temu procesowi możliwe jest tworzenie części z różnych materiałów, w tym zarówno z tworzyw sztucznych, jak i z metali.
Mercedes-Benz Classic współpracuje z zespołem badawczym koncernu w zakresie druku 3D. W wyniku tej „intensywnej współpracy” będziemy świadkami stałego poszerzania oferty części zamiennych Części zamienne będą dostępne u partnera serwisowego za pośrednictwem Mercedes-Benz Classic Center.
Części zamienne obejmują wszystko, od komponentów silnika po plastikowe uszczelki i małe części gumowe. W najnowszym komunikacie prasowym firma wyjaśnia dalej:
„Wspólnie testowane są nawet bardzo skomplikowane i złożone części składowe, np. obudowa przyrządu. Poszczególne części obudowy przyrządu mają być produkowane w odpowiednim, optymalnym procesie produkcyjnym. Druk 3D pokazuje swoje zalety szczególnie wtedy, gdy konwencjonalne procesy dla małych ilości osiągają swoje techniczne lub ekonomiczne ograniczenia.”
Więcej na temat najnowszych części zamiennych można dowiedzieć się na stronie internetowej Mercedes-Benz.
Żródło: https://all3dp.com