Londyńczycy drukują w 3D kostiumy do sztuki "Farewell My Concubine"

Londyńczycy drukują w 3D kostiumy do sztuki "Farewell My Concubine"

Studenci używają drukarki 3D Sinterit Lisa SLS do tworzenia kostiumów do przedstawienia „Farewell My Concubine” w Operze Pekińskiej.

Łącząc chińską tradycję z nowoczesną technologią, opera będzie prezentować kostiumy drukowane w 3D przy użyciu drukarki Sinterit Lisa. Ta jedyna w swoim rodzaju maszyna oferuje przemysłową moc selektywnego spiekania laserowego w formie drukarki desktop[owej. Polska drukarka 3D jest w stanie zaoferować drukowanie bez użycia podpór w wyjątkowo wysokiej jakości.

Doktoranci RCA Mingjing Lin i Tsai-Chun Huang opracowali projekty w ramach projektu „Fold the Inter-fashionionality”, który łączy technologię z tradycyjnym rzemiosłem.

Wykorzystując tradycyjną technikę plisowania w połączeniu z materiałami drukowanymi w 3D, projektanci stworzyli nową tkaninę. Unikalna tkanina została następnie wykorzystana do uszycia kostiumów dla aktorów.

W ramach spektaklu studenci będą mogli zbadać, jak ich dzieła poruszają się i czy w przyszłości mogą być dostosowane do potrzeb szerszej publiczności.

Połączenie druku 3D z modą nie jest czymś zupełnie nowym. Projektanci mody już wcześniej łączyli rzeźbione projekty w ramach swoich pokazów na wybiegach. Jednak w przeciwieństwie do tych często sztywnych i nieporęcznych elementów, projekty Huanga i Lina pozostają miękkie i płynne w ruchu.

Projekty powstały w oparciu o materiał Flexa do druku 3D metodą SLS. Lin wyjaśnia:

„Ważne było dla nas stworzenie nowego, przełomowego kostiumu, który kształtem i formą będzie nawiązywał do tradycyjnej opery pekińskiej. Zgodnie z dotychczasową estetyką projekt zakładał uproszczenie formy – więcej subtelności dzięki zastosowaniu monochromatycznych kolorów i mniejszej ilości zdobień.”

Druk 3D SLS pomaga połączyć kulturę cyfrową z chińskimi tradycjami.

Dla projektantów, kreacje odzwierciedlają bezpośrednie zestawienie kultury cyfrowej z tradycją chińskiej opery. Mają nadzieję, że unikalne materiały mogą przyciągnąć zupełnie nową publiczność do poznania chińskiej opery.

Lin i Huang są świadomi, że projekt ten odzwierciedla wymianę kultur – Wschód spotyka się z Zachodem – a także mariaż nowoczesności, technologii i tradycji.

Realizacja projektów była możliwa dzięki współpracy z firmą Sinterit, producentem drukarek 3D i materiałów do nich.

„Kostiumy zostały wydrukowane z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii SLS (selektywne spiekanie laserowe) oferowanej przez drukarki 3D Sinterit. Nadmiernie rozbudowane i złożone projekty nie mogły być zrealizowane przy użyciu klasycznych technik konstruowania i szycia tkanin. Właściwości Flexa pozwoliły nam zachować geometryczną strukturę kostiumu oraz miękkość przypominającą tę, którą charakteryzują się tradycyjne tkaniny – dodaje Lin.