Co to jest G-code?
G-code; jest to język programowania, który zawiera podstawowe instrukcje drukowania dla większości drukarek 3D. W plikach G-code, znajdziesz komendy dla ruchów, naprowadzania i grzania, które drukarki mogą interpretować w celu formowania drukowanych produktów.
Jak możesz sobie wyobrazić, konwersja G-code jest istotnym krokiem w procesie drukowania 3D. Istnieją dwa rodzaje konwersji: zamiana pliku na G-code, niezbędny krok w druku 3D, oraz zamiana G-code na inny format pliku, znacznie rzadziej spotykany proces.
Zacznijmy od najważniejszego: konwersji do G-code. Proces ten zamienia Twoje pliki 2D i 3D w wykonywalne instrukcje dla drukarki, realizując w ten sposób Twoje projekty. Bez tego kroku, zazwyczaj nie można wykonać skoku z modelu cyfrowego do rzeczywistego wydruku; w związku z tym, należy oczekiwać, że będziesz dość dobrze zaznajomiony z tym procesem.
Konwersja z G-code, z drugiej strony, jest znacznie mniej powszechną i praktyczną umiejętnością. Instrukcje G-code są specyficzne dla drukarki i materiału, więc większość wymiany i edycji plików odbywa się na etapie plików 2D lub 3D. Jeśli masz pod ręką plik G-code, konwersja tego kodu z powrotem do pliku STL jest poręcznym sposobem na wyodrębnienie oryginalnego modelu. Nie jest to sztuczka, z której będziesz musiał często korzystać, ale warto ją znać.
W tym poradniku przedstawimy podstawowe narzędzia do konwersji G-code, niezależnie od przypadku użycia. Najpierw zajmiemy się konwersją do G-code, procesem znanym jako cięcie, a następnie zbadamy jak można przekształcić G-code z powrotem w model 3D. Zaczynajmy!
Konwersja do G-code
Po pierwsze, mamy najbardziej powszechną i najważniejszą konwersję: przekształcenie pliku w G-code. Jak już wspomnieliśmy, proces ten konwertuje pliki 2D i 3D do formatu, który maszyna może zrozumieć i wydrukować.
Zazwyczaj konwersja ta jest osiągana przez proces znany jako slicing, w którym projekty cyfrowe są przekształcane w ścieżki zrozumiałe dla drukarki lub innej maszyny. Programy, które to robią, znane są jako slicery i są niezbędnym elementem przepływu pracy w druku 3D. Istnieje kilka slicerów, obsługujących różne formaty plików do konwersji na G-code. Poniżej przedstawiamy kilka najpopularniejszych opcji, wraz z ich natywnie obsługiwanymi formatami.
- Ultimaker Cura: 3MF, STL, OBJ, AMF, DAE, ZAE, CTM, PLY, GLB, GLTF, BMP, GIF, JPEG, JPG, PNG.
- IdeaMaker: 3MF, STL, OBJ, OLTP
- PrusaSlicer: 3MF, STL, OBJ, AMF
- Slic3r: STL, OBJ, AMF, POV
- Simplify3D: 3MF, STL, OBJ
Uwaga: Niektóre slicery oferują dodatkowe opcje importu dzięki dodatkom firm trzecich. Rozbudowane wtyczki programu Cura są tego najlepszym przykładem, otwierając dostęp do importu SVG i nie tylko
Jeśli twój plik nie jest obsługiwany przez te slicery (np. IGES, STEP, DWG, SAT, itp.), będziesz musiał przekonwertować go na jeden z obsługiwanych formatów. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy posiadasz plik CAD z etapu projektowania, który nie nadaje się bezpośrednio do druku. Na szczęście większość programów CAD i programów do modelowania 3D posiada opcje eksportu plików jako STL, lub istnieje wiele konwerterów STL, z których każdy powinien ułatwić Ci pracę.
Konwersja z G-code
Jak już wspomnieliśmy, konwersja z G-code jest procesem znacznie bardziej niszowym. Niestety, oznacza to również, że istnieje mniej narzędzi do tego zadania.
Jedną z opcji jest G Code Reverser, dostępny w serwisie naprawy plików MakePrintable. Tworząc konto na stronie MakePrintable, uzyskujesz dostęp do ich pulpitu online, w którym znajduje się szereg narzędzi do naprawy siatek w druku 3D. W zakładce “Labs” znajdziesz narzędzie G-code reverser, które robi dokładnie to, czego można się spodziewać: Pobiera wgrany plik G-code i przekształca go w STL lub OBJ.
Niestety, MakePrintable usunęło swój darmowy plan, co oznacza, że darmowy dostęp jest ograniczony do 30 dni. Po tym okresie, płatność zaczyna się od 14,99$ miesięcznie i idzie w górę. Jest też opcja pay-per-download.
Inna opcja to Voxelizer, slicer wykonany przez Zmorph dla ich linii drukarek 3D. Voxelizer jest wyjątkowy, ponieważ dzieli modele 3D na małe kostki, lub “voxele”, do manipulacji. Proces ten jest przedstawiony poniżej.
Kiedy importujesz standardową siatkę (zdjęcie po lewej), Voxelizer zaczyna od podzielenia jej na małe kostki (środek). Następnie program pozwala na dostosowanie ustawień slicera, czego efektem jest wyjściowy plik G-code (po prawej).
Na szczęście dla nas, proces ten może również przebiegać w odwrotnym kierunku; mianowicie, może on wziąć wejściowy G-code, rozbić go na małe kostki, a następnie ponownie wyeksportować plik jako siatkę. Wiąże się to jednak z pewnym dziwactwem: Twój model nadal będzie wyglądał na wokselizowany. W tym przypadku mniejsze kostki oznaczają wyższą rozdzielczość, co skutkuje wyjściem, które wygląda bliżej oryginalnego modelu.
Voxelizer jest darmowy dla użytkowników Zmorph, ale dla innych jest oparty na subskrypcji. Bezpłatna próba trwa 90 dni, po czym działa w dowolnym miejscu od $ 5 do $ 400 miesięcznie, w zależności od planu.
Źródło: all3dp.com