Sir Bradley Wiggins wjechał na rowerze do księgi rekordów, pokonując 218 okrążeń toru Igrzysk Olimpijskich w Londynie, aby przesunąć światowy dystans jednogodzinny do 54,526 km. Dokonał tego używając kierownicy wydrukowanej w 3D.
Wykonana z tytanu, ultralekka, aerodynamiczna kierownica została wydrukowana w 3D w Centrum Mercury na Uniwersytecie w Sheffield. Zastosowanie technologii wytwarzania warstwowego dało Wigginsowi i jego zespołowi kluczową przewagę, dzięki możliwości tworzenia projektów na zamówienie, które można było dostosowywać i udoskonalać aż do ostatnich etapów treningu.
Wiggins pobił rekord najdłuższego dystansu, jaki kolarz może pokonać w ciągu godziny – niewiarygodne 54,526 km, co odpowiada 218 okrążeniom toru Igrzysk Olimpijskich w Londynie. Zwycięzca Tour de France 2012 i złoty medalista z Londynu 2012 pobił poprzedni rekord 52,937 km należący do Brytyjczyka Alexa Dowsetta, który ustanowił ten punkt odniesienia zaledwie pięć tygodni wcześniej.
Firma Pinarello Lab jest producentem roweru, na którym Wiggins sięgnął po chwałę. Choć główna rama roweru – Pinarello Bolide HR – wykonana jest z włókna węglowego (zapewniającego idealne połączenie wytrzymałości i wagi), konieczne było również wyprodukowanie kierownicy idealnie dopasowanej do wymiarów ciała i stylu jazdy Sir Bradleya. Wyzwaniem było wykonanie i przetestowanie szeregu prototypów w krótkim czasie, co nie jest łatwe w przypadku włókna węglowego.
Zarządzanie przepływem powietrza za pomocą kierownic drukowanych w 3D
W poszukiwaniu rozwiązania, Pinarello Lab zwróciło się do Centrum Mercury w Sheffield, instytutu badawczego w ramach Wydziału Inżynierii, który miał odpowiednie doświadczenie do tej próby bicia rekordu. Grupa badawcza w Centrum specjalizuje się w wiodących na świecie badaniach naukowych nad drukiem 3D i innymi technologiami od 2007 r., a w przeszłości ściśle współpracowała z zespołami wyścigowymi Formuły 1 oraz firmami z branży lotniczej i kosmicznej.
„Kluczem jest zarządzanie przepływem powietrza wokół roweru, tak aby poszczególne elementy roweru w jak najmniejszym stopniu zakłócały ten przepływ” – mówi James Hunt, pracownik naukowy Centrum Merkury. „Ponieważ kierownica uderza w strumień powietrza jako pierwsza, jest absolutnie krytyczne, aby udoskonalić tę część projektu – druk 3D pozwala nam tworzyć kształty, które optymalizują ten aspekt, co byłoby bardzo trudne do osiągnięcia przy użyciu innych technik produkcyjnych.”
Kierownica wydrukowana w 3D została stworzona przy użyciu maszyny Arcam Electron Beam Additive Manufacturing. W krótkim czasie, projektanci byli w stanie dopracować projekt bez konieczności tworzenia nowych form do formowania każdego elementu, pozostawiając wystarczająco dużo czasu na kompleksowe testy i dostosowanie części przed próbą bicia rekordu.
Dimitris Katsanis, główny projektant w Pinarello Lab, jest słusznie dumny z osiągnięcia Wigginsa. „Bolide HR to najbardziej aerodynamiczny rower na świecie” – mówi. „Gdy nadszedł czas na stworzenie kierownicy, potrzebowaliśmy, by była równie dobra pod względem aerodynamiki, ale musieliśmy też idealnie dopasować ją do kolarza”.
Naginanie zasad?
Jednak w kolejnych dniach po pobiciu rekordu nad osiągnięciem Bradleya zawisły ciemne chmury. Trener Alexa Dowsetta, Steve Collins, powiedział BBC Essex, że uważa, iż sam rower Wigginsa, jak i jego kierownica, nie były zgodne z obowiązującymi przepisami.
„Jednym ze smutnych aspektów było to, że rower Bradleya nie był w produkcji” – powiedział Collins. „W przypadku takich prób wszystko powinno być dostępne produkcyjnie. Nie możesz dostać kierownicy wydrukowanej w 3D, uformowanej do własnych ramion, aby ułatwić sobie własną próbę.”
Ale obóz Wigginsa szybko wylał zimną wodę na te twierdzenia. „Musieliśmy zrobić pełną dokumentację dla UCI z wyszczególnieniem każdego komponentu; każdy kawałek roweru i zestawu został zatwierdzony przez UCI aż do butów, kasku i kombinezonu. Rower jest w pełni zatwierdzony przez UCI,” powiedziało źródło bliskie Wigginsowi gazecie The Guardian.
„Kierownica jest wykonana w nowym procesie produkcyjnym, ale Pinarello oferuje ją w sprzedaży pod marką MOST. To był pierwszy raz, kiedy zrobiono to na tym poziomie, ale w zeszłym roku w ten sposób wykonano pełną ramę roweru górskiego, a części do rowerów zostały wykonane w ten sposób w Ameryce, USA i Australii.”
Żródło: https://all3dp.com