Niezależnie od tego, czy używasz dwóch czy dwudziestu drukarek, dowiedz się, jak uruchomić firmę zajmującą się drukiem 3D, od odnoszących sukcesy przedsiębiorców.
Od niestandardowych części samochodowych po figurki do gier, popyt na usługi drukowania rośnie w zastraszającym tempie. Przy odrobinie planowania, przygotowania i strategii Ty również możesz dostać się na parter.
Aby prowadzić firmę druku 3D, potrzebujesz „farmy” druku 3D, co jest nazwą grupy dwóch lub więcej drukarek 3D, najlepiej połączonych w sieć. Jeśli kochasz druk 3D, możesz pokochać prowadzenie firmy druku 3D, ponieważ większość czasu spędzasz na utrzymaniu swojej farmy w działaniu i produkcji jak największej liczby części.
Zanim klikniesz przycisk „kup teraz” na tej drukarce wielkonakładowej, na którą polujesz, warto się zatrzymać i zaplanować strategię. Dowiedz się z góry, komu zamierzasz sprzedawać swoje usługi, ponieważ, bądźmy szczerzy, jest wiele miejsc, w których można uzyskać wydrukowany w technologii 3D prototyp lub figurkę. Co Cię wyróżni?
Zadaliśmy to pytanie kilku przedsiębiorcom zajmującym się usługami drukowania 3D, którzy odnieśli sukces, a ich porady możesz przeczytać poniżej. Ale najpierw nakreślmy podstawowe pierwsze kroki, jak zdecydować, jakie maszyny kupić, jak zacząć działać i jakie potencjalne koszty możesz napotkać w ciągu pierwszych kilku lat.
Planowanie Twojej działalności w zakresie druku 3D
Podobnie jak prawdziwa farma, farma drukarek może szybko pochłonąć cały Twój czas, niezależnie od tego, czy masz go dużo, czy nie.
Na początek zadaj sobie pytania takie jak:
- Dlaczego chcesz prowadzić farmę drukarek?
- Czy będzie to praca na pół etatu czy na cały etat?
- Czy planujesz zarabiać pieniądze? Jeśli tak, jak zamierzasz je zbierać? Jeśli nie, jak zamierzasz pokryć koszty?
- Jakie usługi dodatkowe mogą Państwo zaoferować, np. niestandardowe modelowanie 3D , skanowanie 3D, malowanie?
Jednym ze sposobów znalezienia odpowiedzi na te i inne pytania jest stworzenie planu biznesowego , który przedstawia mocne i słabe strony Twojego pomysłu. Obejmuje on wszystko, od osób, dla których tworzysz produkty, po marketing i dostarczanie produktu końcowego.
Nie będziemy zagłębiać się w szczegóły planu biznesowego, ponieważ wiele z nich jest uniwersalnych dla każdej firmy. Oto jednak kilka dodatkowych wskazówek dotyczących drukarek 3D:
- Dowiedz się, dla kogo chcesz wykonać przedmioty. Drukowanie figurek Dungeons and Dragons dla znajomych lub na sprzedaż wymaga innej metody i mniejszej ilości obaw o jakość niż w przypadku przyłbic dla pracowników pierwszej linii.
- Zacznij od małych rzeczy . Nie musisz wynajmować magazynu, zanim dokonasz pierwszej sprzedaży. Produkuj na miarę swoich możliwości i skup się na czasie sprawności (ilość czasu, w którym drukarka faktycznie produkuje), aby mieć pojęcie, co możesz dostarczyć. Jednak planuj skalowanie. Rozwijaj się w miarę potrzeb, upewniając się, że zawsze możesz dostarczyć to, co obiecałeś klientowi.
- Zaplanuj, jak sobie poradzić z przeszkodami, zanim się pojawią . Zrób burzę mózgów na temat alternatywnych strategii radzenia sobie z typowymi problemami, które mogą się pojawić, takimi jak brak filamentu u Twojego stałego dostawcy lub podniesienie ceny potrzebnej Ci żywicy, awaria jednej lub większej liczby maszyn itd.
Farma wydruków 3D: jak zacząć działać
Zakup drukarek 3D do gospodarstwa
Chociaż nie kupisz robotów montażowych wielkości domu, jak w fabryce, zakup sprzętu jest sercem farmy drukującej. Maszyny, które wymagają ciągłych poprawek lub nie mogą produkować potrzebnych materiałów, mogą pogrążyć Twój biznes, zanim się zacznie.
Istnieją cztery główne obszary, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie: kompatybilność, niezawodność, koszt i wydajność wyjściowa. Inne ważne obszary to oprogramowanie, dostępność części zamiennych, zużycie energii i możliwość aktualizacji.
Wybierz drukarkę odpowiednią do swojego celu
Krótko mówiąc, czy ta drukarka spełni konkretne wymagania Twoich klientów? Jeśli klient potrzebuje wydruku z bezpiecznego dla żywności PLA, pomieszczenie pełne drukarek żywicznych będzie bezużyteczne. Jeśli produkt będzie poddawany znacznemu obciążeniu, czy powinieneś drukować z najtwardszego filamentu, czy zainwestować w drukarkę SLS? Spróbuj odkryć, do czego Twój docelowy klient będzie używał przedmiotu, zanim zdecydujesz się na zakup drukarki, aby go stworzyć.
Koncentracja na niezawodności
Kontrola jakości może się znacznie różnić między producentami, modelami, a nawet poszczególnymi jednostkami. Czas sprawności, czyli czas spędzony na faktycznej produkcji, jest kluczowy dla firmy. Z naszego doświadczenia w rozmowach z właścicielami małych gospodarstw drukarskich wynika, że niektóre z najpopularniejszych maszyn to Prusa Research, UltiMaker, Formlabs, Bambu Lab, Markforged i Raise3D.
Obliczanie całkowitego kosztu
Ceny drukarek 3D mogą się zmieniać, więc trudno jest wiedzieć, kiedy kupić, ale zazwyczaj sprzedawca zaproponuje Ci ofertę, jeśli kupisz więcej niż jedną sztukę. Pamiętaj, że cena naklejki na Twoją maszynę to tylko część równania.
Jeśli chodzi o oszacowanie kwoty ostatecznej inwestycji, weź pod uwagę koszty materiałów, w tym to, czy jesteś zobowiązany do zakupu materiałów od producenta, czy możesz kupić materiały od osób trzecich. Zastanów się, czy wymagany jest dodatkowy sprzęt, taki jak suszarka do filamentów lub stacja mycia i utwardzania części żywicznych. Czy będziesz musiał zainstalować specjalną wentylację, zlewy lub stoły w miejscu produkcji? Czy oprogramowanie obsługujące Twoje drukarki jest objęte roczną subskrypcją? Oczywiście, że będą potrzebne części zamienne.
Planowanie wydajności produkcyjnej
W produkcji kluczowa jest objętość. Każdy milimetr powierzchni druku, którą możesz wykorzystać, to redukcja kosztów i wzrost zysku, ale drukarka wielkonakładowa niekoniecznie jest najlepszą opcją. Wyobraź sobie, że drukujesz zadania kilku klientów na jednym wydruku, a awaria drukowania wszystko psuje. Większość małych farm drukarskich drukuje jedną część na raz, chyba że są to duplikaty.
Trzymaj się tego samego ekosystemu
Utrzymywanie rzeczy tak prostych, jak to możliwe, jest dobrą zasadą dla każdej firmy, a w przypadku farm drukujących jest to szczególnie ważne. Zrozumienie dziwactw pojedynczego producenta jest o wiele łatwiejsze niż próba zapamiętania, który ma jakie słabości. Ogranicz liczbę marek, modeli i modeli sprzętu, aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji, konieczności posiadania zbyt wielu części zamiennych i konieczności szkolenia pracowników na wielu platformach. Dobrą zasadą jest posiadanie jednej marki dla drukarek, materiałów eksploatacyjnych i dodatków, a także jednej marki zapasowej dla każdego z nich.Farma wydruków 3D: jak zacząć działać
Działanie Twojej farmy drukarek
Każdy, kto zajmuje się produkcją, powie Ci, że sam produkt jest najmniejszym z Twoich zmartwień – to konserwacja maszyn, zużycie, problemy z oprogramowaniem itd. zajmują większość Twojego czasu. Minimalizowanie tych problemów będzie jednym z najskuteczniejszych sposobów zapewnienia przetrwania i rozwoju Twojej firmy, niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy jesteś już dobrze prosperujący. Przyjrzyjmy się kilku kwestiom, które warto wziąć pod uwagę.
Planowana i regularna konserwacja
Im bardziej złożona maszyna, tym więcej rzeczy może pójść nie tak. Nawet jeśli maszyna dobrze produkuje, może zepsuć bieg, jeśli zbyt długo nie będzie miała czasu na konserwację. Jest kilka prostych rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, które są wspólne dla wszystkich drukarek, oraz kilka zadań konserwacyjnych, które warto regularnie wykonywać w przypadku drukarek FDM.
Ponieważ drukarki 3D stają się łatwiejsze w użyciu i działają od razu po wyjęciu z pudełka, właściciel może mniej naprawiać i aktualizować. Dowiedz się, jakie konserwacje i aktualizacje są dostępne do wykonania, a które mogą wymagać wysłania urządzenia do centrum serwisowego.
Oprogramowanie automatyzacyjne
Obsługa pojedynczej drukarki za pomocą karty SD może być żmudna; obsługa 10 to koszmar. Na szczęście istnieje wiele pakietów oprogramowania, które usprawniają działanie wielu drukarek, wysyłając pliki do następnej dostępnej drukarki, monitorując wydruki i powiadamiając o zakończeniu pracy, a także oferując inne funkcje.
Niektóre marki drukarek 3D mają wbudowane oprogramowanie sieciowe, np. Formlabs Dashboard, MakerBot CloudPrint, Ultimaker Digital Factory i Markforged Eiger & Eiger Fleet.
Oto niektóre programy godne uwagi:
- System operacyjny 3DPrinter
- OctoPrint
- Drukuj i idź
- AutoFarm3D
Planowanie postprodukcji
Oprócz błędów drukowania największym problemem, z jakim boryka się druk 3D jako narzędzie produkcyjne, jest postprodukcja: odcinanie podpór, szlifowanie linii warstw i inne wykończenia, które wymagają czasu i wiedzy fachowej. Chcesz, aby klienci otrzymali ładny, gotowy produkt, a nie coś, co wygląda, jakby wciąż było w trakcie produkcji.
Aby przebiegł on możliwie najsprawniej, zaplanuj przestrzeń do wykonania postprodukcji i narzędzia, które ułatwią to zadanie.
Opakowanie i wysyłka
Opakowanie może być trudne, ponieważ drukowanie może tworzyć unikalne kształty, w tym niezwykle delikatne i kruche. Jeśli to możliwe, pokrój je i wydrukuj osobno, a także upewnij się, że są zapakowane tak dobrze, jak to możliwe.
Jeśli chodzi o wysyłkę, istnieją bardziej specjalistyczne artykuły i strony internetowe, które pokazują, jak najlepiej wysyłać niestandardowe przedmioty. Wybierz usługę, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i regionowi, ale bądź przygotowany na utratę niektórych produktów z powodu wielu problemów, takich jak nieprawidłowe adresy, metody wysyłki, a nawet „zwrot do nadawcy”. Takie rzeczy zdarzają się nawet w Amazon, ale im dłużej będziesz to robić, tym lepiej Ci pójdzie.Farma wydruków 3D: jak zacząć działać
Ile pobierać za wydruki
Nawet jeśli nie pobierasz opłat za swoje usługi, pod koniec dnia farma druku działa jak biznes. Pieniądze są potrzebne do dostarczania filamentu, żywicy, prądu, a nawet konserwacji. Jeśli ma to w ogóle przetrwać, musisz śledzić, ile wydajesz i odpowiednio zaplanować budżet.
Koszty części drukowanych
Największym pytaniem, jakie często zadają sobie przedsiębiorcy z branży usług drukarskich, jest to, ile pobierać za wydruki. Nie ma uniwersalnej odpowiedzi, poza tym, że zależy to od kosztów Twojej firmy. Najpierw je oblicz, a możesz ustalić proporcjonalny koszt częściowy na podstawie swojego czasu, wydatków i materiałów.
Na szczęście istnieją kalkulatory kosztów druku 3D. Kalkulatory te uwzględniają szereg różnych parametrów, których celem jest obliczenie konkurencyjnej ceny i uzyskanie zysku.
Koszty początkowe
Najdroższy czas w każdym przedsięwzięciu jest na samym początku, ponieważ musisz pokryć nie tylko powtarzające się wydatki, ale także jednorazowe koszty, takie jak pierwsze kilka drukarek, wynajęcie powierzchni użytkowej, logo firmy itd. Śledź je i porównuj z przyszłymi raportami wydatków, aby zobaczyć, ile wydałeś. Musisz mieć również pieniądze na nieprzewidziane koszty, takie jak konieczność przeniesienia sprzętu z powodu niekooperatywnego właściciela.
Istnieje wiele pożyczek biznesowych specjalnie przeznaczonych na pokrycie kosztów początkowych, finansowanych przez rządy, banki lub organizacje prywatne. Możesz nawet zabezpieczyć jedną, aby wydzierżawić kilka pierwszych drukarek 3D, aby uzyskać impuls do rozwoju firmy.
Koszty stałe
Koszty stałe to codzienne, powtarzające się wydatki, z którymi mierzy się każda firma. W szczególności takie rzeczy jak czynsz, marketing, wysyłka i prąd mogą naprawdę się sumować.
Znajdowanie sposobów na zminimalizowanie tych kosztów przy jednoczesnym dostarczaniu ich klientom będzie punktem odniesienia sukcesu Twojej firmy. Oblicz prognozy przepływów pieniężnych (potencjalne zyski minus koszty), aby zobaczyć, gdzie możesz lub powinieneś dokonać cięć.
Wyjście na zero
To prawdopodobnie najważniejszy czynnik do rozważenia: Ile sprzedaży w danym przedziale czasowym (dni, tygodnie, miesiące) potrzebujesz, aby po prostu pokryć wszystkie koszty rozpoczęcia i prowadzenia działalności? Ta liczba będzie jedną z najczęściej przywoływanych przez Ciebie w pierwszych kilku latach działalności, więc upewnij się, że postępujesz zgodnie z krokami w planie biznesowym, ponieważ zapewni Ci on wszystkie niezbędne czynniki, od których możesz zacząć.Farma wydruków 3D: jak zacząć działać
Porady od przedsiębiorców z branży usług druku 3D
O czym chciałbyś wiedzieć zanim rozpocząłeś pracę w drukarni?
„Myślę, że mógłbym zaoszczędzić sobie dużo czasu, gdybym zaplanował rozwój od samego początku. Zacząłem od używania jednej drukarki na biurku w domu, potem zająłem całą szafę drukarkami, potem połowę garażu, a na końcu przeprowadziłem się do przestrzeni komercyjnej z dużą ilością miejsca na więcej drukarek. Każda faza obejmowała przenoszenie maszyn, układanie nowego okablowania, rozgryzanie sieci, montaż filamentów i logistykę przechowywania, tylko po to, aby za każdym razem robić to wszystko od nowa w ciągu roku.
„Poza tym nie mogę wystarczająco podkreślić różnicy między drukowaniem czegoś tu i tam dla znajomych na kilku maszynach a zarządzaniem nawet 10 drukarkami, nie mówiąc już o 20 czy 30. Czas poświęcony na takie drobne czynności jak cięcie modeli, przesyłanie plików, ładowanie filamentu, czyszczenie płyt itp., wszystko to bardzo szybko się kumuluje w takiej skali, więc warto rozważyć wszelkie możliwości zwiększenia wydajności”. — Justin Cockrell, właściciel, Hudson Creative Group , Fort Smith, Arkansas.
Jakiej najlepszej rady możesz udzielić hobbystom zajmującym się drukiem 3D, którzy chcieliby zostać profesjonalistami?
„Moja najważniejsza rada brzmi: znajdź swoją niszę, znajdź swojego klienta i zawsze staraj się zrozumieć go i jego potrzeby. Tak, to jest drukowanie 3D, ale ostatecznie to marketing, spostrzeżenia klientów, obsługa i targetowanie sprawią, że Twój biznes ruszy z miejsca. Zdobądź trochę badań, analiz rynkowych, obserwuj inne firmy i ucz się z ich działań. Wkrótce przyciągniesz segment klientów, a następnie możesz zacząć opracowywać strategie na więcej sposobów, aby go spieniężyć”. — Christina Perla, współzałożycielka i dyrektor generalna, Makelab , Nowy Jork
Jakiej najważniejszej lekcji nauczyłeś się w branży usług druku 3D?
„Musisz być przygotowany na zmiany, zarówno w technologii, jak i w biznesie. Ta branża bardzo się rozwinęła i będzie się rozwijać. Pojawią się nowi konkurenci i obniżą ceny, po prostu dlatego, że koszt wejścia jest tak niski, ale bezbłędnie widziałem, jak ci konkurenci albo znikają, albo podnoszą ceny w ciągu kilku miesięcy, ponieważ te niskie marże po prostu nie są zrównoważone z perspektywy biznesowej. Tak więc przetrwanie tych burz dzięki zróżnicowanym strumieniom przychodów jest moim zdaniem kluczowe dla dalszego sukcesu”. — Justin Cockrell, właściciel Hudson Creative Group , małej firmy zajmującej się projektowaniem, skanowaniem i drukowaniem 3D z siedzibą w Fort Smith w stanie Arkansas.
Z jakimi przeszkodami mogą spotkać się przedsiębiorcy próbujący założyć firmę zajmującą się drukiem 3D?
„Kiedy ludzie zaczynają przygodę z drukiem 3D, niektóre z największych błędów są związane z ustalaniem cen i marketingiem. Wiele osób zaczyna od podwojenia kosztów filamentu i nie zdaje sobie sprawy, że 1 lub 2 nieudane wydruki bardzo szybko spowodują utratę pieniędzy. Jeśli chodzi o marketing, strona na Facebooku lub Instagramie nie wystarczy. Wpis w Google Business jest bardzo ważny dla dostawcy usług. Sprzedaż wydruków na platformach, takich jak eBay, Etsy i Amazon, ma kluczowe znaczenie dla bycia sklepem”. — Michael Lynn, właściciel, 3D Print Everything , Fort Worth, Teksas
Jak ważne jest również oferowanie usług projektowych, doradczych i uzupełniających?
„Oferowanie wyłącznie druku 3D bez projektowania i usług uzupełniających uważamy za nierealne. Obecnie ponad 50% klientów wymaga również porady lub pomocy w zakresie projektowania w jakiejś formie. Może to obejmować przeprojektowanie fizycznych części w celu przygotowania do drukowania lub naprawę istniejących danych, które mogą nie nadawać się do użytku. Dobra znajomość dwóch lub trzech różnych systemów CAD jest niezbędna, aby pomóc każdemu klientowi w zakresie potrzeb związanych z projektowaniem i danymi.
„Sprzedaż drukarek 3D wraz z żywicami i filamentami stanowi obecnie do 40% naszych przychodów. Jesteśmy dumni z faktu, że dwaj najwięksi producenci drukarek 3D, Formlabs i Ultimaker, zaliczają nas do swoich preferowanych sprzedawców w Niemczech”. — Alexandra Bongartz, CEO, Beta2Shape , Monachium, Niemcy
Jak wyróżniasz swoją firmę na tle konkurencji?
„Wyróżniamy się, oferując rozwiązania, a nie tylko usługi. Przyczyniamy się do projektów naszych klientów, oferując pomysły, aby uczynić ich projekty jeszcze lepszymi, czy to w zakresie projektu, metody produkcji i drukowania, czy też ogólnej koncepcji. Nasz wkład i pomoc są bardzo cenne, ale nie jest to pozycja, za którą pobieramy opłatę, to po prostu to, co robimy. Klienci często nie zdają sobie sprawy, że tego potrzebują, ale kiedy zaczynamy z nimi burzę mózgów, aby uczynić ich projekt jeszcze lepszym, z pewnością to doceniają”. — Josh Stover, współzałożyciel, 3D Printing Tech , Atlanta
Jakie masz ostrzeżenia dla hobbystów, którzy chcą zostać profesjonalistami?
„Poczytaj o zakładaniu firmy, znajdź mentora, któremu ufasz, bądź oszczędny i pracuj z tym, co masz. Podstawowa drukarka 3D FFF często działa tak samo dobrze, jak najdroższe, przemysłowe maszyny FFF. Różnica polega często na tym, że tańsze drukarki 3D wymagają znacznie więcej konserwacji i regulacji, ale nie powinno to być dużym problemem przy niskich wolumenach. Wkładaj jak najwięcej pieniędzy z powrotem do swojej firmy, aż osiągniesz to, co chcesz. Myślę, że wsparcie ze strony rodziny jest kluczowe. Prawdopodobnie będziesz musiał dużo pracować późnymi nocami i w weekendy przez pierwsze kilka lat”. — Lamin Kivelä, właściciel, Xpanded Reality , Sztokholm, Szwecja
Jakie przeszkody napotkałeś w rozwoju swojego biznesu?
„Druk 3D jest dostępny, ale niski próg wejścia wiąże się z wysokim poziomem konkurencji. Chociaż druk 3D jest łatwy do rozpoczęcia, niełatwo się w nim wyróżnić. Jako hobby z jedną maszyną może być niezłym dodatkowym źródłem dochodu. Ale jeśli chcesz go skalować do dużego biznesu, musisz traktować go jak duży biznes, a to ciężka praca.
Dla mnie to był dobry rok i pół ciągłego tracenia pieniędzy przy prawie zerowej pensji. To nie jest dla każdego. Farma druku 3D to fabryka, która musi wytwarzać setki różnych produktów każdego dnia, więc istnieje rozwiązywanie problemów na każdym stole drukującym, a jeśli masz 100 maszyn, to masz 100 problemów dziennie, które musisz rozwiązać. To nie jest jak formowanie wtryskowe, gdzie otrzymujesz narzędzia, testujesz jedno, a gdy jest dobre, uruchamiasz je 10 000 razy. Zamiast tego każda maszyna może mieć inne problemy. A każdy wydruk wymaga poziomu unikalnego myślenia i rozwiązywania problemów. To więc trudna praca, ale jest dostępna i jeśli jej chcesz, możesz zdobyć maszynę i zacząć w swoim salonie, tak jak ja. — James Birkett, założyciel Flex3D , Worcester, Wielka Brytania
źródło: all3dp