Fabryka Volkswagen we Wrześni już od kilku lat z sukcesem wykorzystuje technologię druku 3D tworząc części i narzędzia używane przy produkcji modelu Crafter. To właśnie na drukarce Factory 2.0 od poznańskiej firmy Omni3D drukowane są między innymi elementy robotów współpracujących z człowiekiem.
Możliwości druku 3D od dawna wykorzystywane są w motoryzacji i to na każdym etapie produkcji – od prototypowania, produkcji części zamiennych jak i elementów finalnych. Dostępne materiały pozwalają na druk nie tylko lekkich, ale jednocześnie niezwykle wytrzymałych elementów.
Przykładem zastosowania i możliwości jakie daje drukarka 3D Factory 2.0 w fabryce Volkswagen we Wrześni jest usprawnienie procesu produkcyjnego na etapie montażu szyb do karoserii. Ramiona robotyczne, ze zintegrowanym systemem wizyjnym, wyposażone są w zbiornik wypełniony primerem i zakończone wydrukowaną dyszą dozującą. Poruszając się wzdłuż samochodu na wspólnych osiach nakładają aktywator, który zapewnia prezycyjne połączenie klejonej szyby. Wspomniane końcówki aplikatora zostały specjalnie zaprojektowane, by można je było dopasować
do robota i wydrukowane na Factory 2.0 z wykorzystaniem materiału THERMEC™ ZED. Nie bez powodu ten właśnie filament został wskazany przez specjalistów Omni3D. THERMEC™ ZED cechuje się wysoką odpornością temperaturową i chemiczną, która w tym wypadku była niezbędna z uwagi na substancje żrące użyte w primerze.
„Możliwość wydruku narzędzi i części do robotów na Factory 2.0 pozwala nam na ciągłe ulepszanie
oraz usprawnianie procesu produkcyjnego. Znacznie szybsze prototypowanie oraz drukowanie nawet
dużych elementów umożliwia wprowadzanie kolejnych rozwiązań technologicznych, a co za tym idzie wzrost efektywności produkcyjnej.” – mówi Mateusz Kaźmierczak z Volkswagen
Zastosowany materiał THERMEC™ ZED jest nowym filamentem w ofercie Omni3D, wykorzystywanym do drukowania narzędzi oraz urządzeń wystawianych na wysokie temperatury oraz kontakt ze środkami chemicznymi. Dzięki bardzo dużej wytrzymałości mechanicznej oraz termicznej staje się idealnym materiałem do zastosowania nie tylko w przemyśle samochodowym, ale także chemicznym, naftowym i gazowym. Co więcej, to materiał trudnopalny oraz samogasnący o powierzchni bardzo dobrze pokrywającej się farbą.
Druk 3D przyszłością branży motoryzacyjnej
Druk 3D w motoryzacji ma ogromne znaczenie dla zwiększenia efektywności w kilku obszarach. Sprawdza się w prototypowaniu niezbędnym do weryfikacji designu, montażu i testowaniu oprzyrządowania, tworzeniu części końcowych oraz części zamiennych do maszyn – takich, które w danej chwili nie są dostępne w magazynie lub których koszt pojedynczego wytworzenia czy zakupu
jest bardzo wysoki.
Omni3D jest czołowym polskim producentem przemysłowych drukarek 3D w technologii FFF, oferującym sprzedaż urządzeń, ich długoterminowy wynajem oraz druk 3D na zlecenie. W tej chwili firma posiada 19 aktywnych resellerów w 17 krajach na całym świecie.
Więcej na: www.omni3d.com
Źródło: Omni3D