Program Zw3d umożliwia tworzenie form wtryskowych na podstawie modelu wypraski. Model ten może być stworzony od podstaw w programie, ale także może być zaimportowany z formatu neutralnego.
NAPRAWA MODELU IMPORTOWANEGO
Otrzymaliśmy od naszego klienta model wypraski do wykonania formy wtryskowej, model jest uszkodzony, czy musimy prosić ponownie o przesłanie pliku?
Jeżeli korzystamy z programu Zw3D CAD/CAM, naprawa uszkodzonej bryły jest prosta jak nigdy. Importujemy detal, sprawdzamy czy otrzymaliśmy w drzewie historii bryłę czy też powierzchnie. W przypadku wystąpienia bryły przechodzimy dalej, ale jeśli otrzymaliśmy powierzchnię, to musimy wykonać kilka operacji.
Przede wszystkim należy znaleźć przyczynę występowania powierzchni, tych może być kilka: powierzchnie nie stykają się, brakuje powierzchni w detalu czy też powierzchnie są uszkodzone. Wszystkie te problemy rozwiążemy w Zw3d. W celu wyszukania gdzie i ile jest otwartych krawędzi możemy użyć polecenia Pokaż otwarte krawędzie, znając już miejsca uszkodzeń jest o wiele łatwiej.
Następnym krokiem po ustaleniu „skali zniszczeń” jest naprawa uszkodzonych elementów. Możemy do tego celu użyć całej gamy poleceń: Łatka MES, Liniowa, Siatka krzywej i Wypełnij przerwę.
ANALIZA GRUBOŚCI I POCHYLENIA WYPRASKI
Ważnymi krokami podczas projektowania formy wtryskowej, są operacje sprawdzające grubość i pochylenie wypraski. W przypadku nieodpowiedniej grubości materiału, stworzona przez nas część może nieodpowiednio stygnąć i na detalu pojawi się deformacja, co dyskwalifikuje go do wykorzystania. Ważne jest aby cały detal miał jednolitą grubość na całej powierzchni, projektant w programie Zw3D może sprawdzić w każdym punkcie grubość a także zostanie poinformowany o grubości w sposób graficzny. W zależności od grubości kolor ściany będzie inny, zakres a także kolor legendy można dowolnie zmieniać.
ZMIANA SKALI MODELU – SKURCZ
Każde tworzywo sztuczne posiada jedną niepożądaną właściwość, którą jest skurcz termiczny. W zależności od rodzaju wtryskiwanego materiału, skurcz ten będzie mieć różne wartości od 0.4% do nawet 4%. Aby otrzymać kształt zaprojektowany w programie, należy przeskalować wypraskę o daną wartość skurczu. Zw3d posiada wbudowaną bibliotekę materiałów i odpowiednich dla nich wartości skurczu. Użytkownik może także dodać własny materiał i dobrany do niego skurcz.
PODZIAŁ NA REGIONY – MATRYCĘ I STEMPEL
Każda wypraska ma co najmniej dwa regiony: matryce i stempel. W zależności od stopnia skomplikowania detalu liczba wykrytych ścian będzie odmienna. Program automatycznie dzieli geometrię na regiony matrycy i stempla. W przypadku nie możliwości automatycznego zdefiniowania ścian, użytkownik może przydzielić dany obszar do wskazanego przez siebie regionu.
DEFINICJA REGIONÓW I TWORZENIE LINII PODZIAŁU
W celu stworzenia nowego regionu wystarczy przejść do edycji regionów i stworzyć własny region, a następnie go zdefiniować.
ZAMYKANIE OTWORÓW
Zazwyczaj wypraska zawiera w sobie otwory które są wykorzystywane do umieszczenia w nich innych elementów, przykładem może być model pada do konsoli, w nim znajduje się kilka takich otworów. Są one używane do umieszczenia w nich przycisków czy też joysticki analogowe. Wypraska bez zamknięcia tych otworów nie wyjdzie poprawnie z formy, dlatego niezbędne jest ich szybkie zamknięcie. Program ZW3D umożliwia automatyczne wykrywanie i zamykanie otworów.
TWORZENIE POWIERZCHNI PODZIAŁU I ICH EDYCJA MANUALNA
Elementem przycinającym przygotówkę jest powierzchnia podziału, którą można stworzyć na dwa sposoby. Pierwszy bardzo wygodny, to tworzenie automatyczne, a drugi to tworzenie na podstawie krzywych prowadzących, które użytkownik tworzy manualnie. W przypadku tworzenia automatycznego, użytkownik ma wpływ tylko na odległość końca powierzchni od modelu. Jeżeli detal jest bardzo skomplikowany i ma ściany podziału pod kątem, użytkownik musi sam stworzyć odpowiednią powierzchnię podziału. W większości przypadków wystarczającym sposobem jest pierwsza opcja – tworzenie automatyczne.
DODAWANIE PRZYGOTÓWKI
Jednym z ostatnich kroków podczas tworzenia podziału formy na matrycę i stempel jest dodanie przygotówki. Jej rozmiar i położenie może być dostosowane według parametrów przyjętych przez użytkownika.
PODZIAŁ NA MATRYCĘ I STEMPEL – MODELE BRYŁOWE
Ostatnim etapem podziału jest zamiana modeli powierzchniowych na modele bryłowe. Umożliwia to funkcja Przytnij, która automatycznie przycina wybrane regiony i zamyka je do modelu bryłowego. Model ten jest niezbędny do dalszych prac, takich jak umieszczenie matrycy i stempla w formie czy też frezowanie.
Aby dowiedzieć się więcej: kliknij tutaj.
Źródło: 3D MASTER