Fan Porsche tworzy model silnika za pomocą skanowania laserowego i druku 3D

Fan Porsche tworzy model silnika za pomocą skanowania laserowego i druku 3D

Kolekcjoner klasycznych samochodów Giuseppe Guerini połączył swoją wiedzę na temat druku 3D i pasję do Porsche w jednym fascynującym projekcie. Odwrócił działanie silnika klasycznego Porsche 356 i wydrukował go w skali 1:4.

Pasja Giuseppe Gueriniego do Porsche i jego sportowych samochodów nie jest nowa. Wyjaśnia on: „Miałem ich w sumie około sześćdziesięciu, a w tej chwili posiadam trzy – modele z 1951, 1952 i 1958 roku – a także silniki, części zamienne i dokumentację”.

Postanowiwszy spróbować swoich sił w odtworzeniu silnika od podstaw, Guerini zwrócił się do innej swojej pasji – druku 3D. Wykorzystując silnik ze swojego Porsche 365 z 1952 r. jako muzę, postanowił rozebrać blok, udokumentować go, przeskalować i wydrukować dokładną replikę.

Jako profesjonalista w branży laserowej, Guerini przyznaje się do znajomości drukarek 3D SLA, ale pierwsze wydruki modelu silnika wykonał przy użyciu drukarki FDM. Ostatecznie jednak zdecydował się na Formlabs Form 2, aby wydrukować części.

Wyjaśnia:

„Problemem była cena, która była absolutnie poza zasięgiem dla hobbystów. Wtedy, rok temu, po raz pierwszy usłyszałem o biurkowej drukarce SLA, która była przystępna zarówno pod względem ceny maszyny, jak i żywic.”

Druk 3D silnika Porsche 356 z 1952 r. w skali 1:4

Aby stworzyć replikę, Guerini rozmontował oryginalny silnik i zeskanował 250 powstałych elementów za pomocą laserowego skanera .

Następnie zaczął modelować każdą część za pomocą programu CAD Rhino, aby dostosować rozmiary i zdefiniować tolerancje. Po dopracowaniu części i niewielkich poprawkach w programie Meshmixer, elementy były w końcu gotowe do druku.

Aby dokładnie odzwierciedlić różne materiały w silniku, użył różnych żywic z różnym skutkiem. Przezroczystej do części, które wymagają precyzyjnego dopasowania i połączenia w ostatecznym montażu, odlewanej do ramy silnika (która została później odlana z aluminium) oraz elastycznej żywicy do mocowań i pasków. Drukowanie w zoptymalizowanych partiach, aby zminimalizować czas wydruku, zajęło łącznie 45 godzin w pięciu partiach.

Po usunięciu wsporników, szlifowaniu i pomalowaniu części metaliczną farbą, Guerini otrzymał dokładny, realistyczny model godny półek kolekcjonerskich na całym świecie. I to właśnie zaczyna się dziać.

Dzięki zapalonej społeczności twórców, zdjęcia modelu Gueriniego w skali 1:1 szybko obiegły świat. Teraz fani Porsche i kolekcjonerzy z całego świata pytają o ich własne, wydrukowane w 3D repliki.

Żródło: https://all3dp.com