Kolekcjoner klasycznych samochodów Giuseppe Guerini połączył swoją wiedzę na temat druku 3D i pasję do Porsche w jednym fascynującym projekcie. Przeprowadził on inżynierię odwrotną do klasycznego silnika Porsche 356 i wydrukował je w 3D w skali 1:4.
Pasja Giuseppe Gueriniego do Porsche i jego sportowych samochodów nie jest nowa. Wyjaśnia on: „Miałem w sumie około sześćdziesięciu, a obecnie posiadam trzy – modele z 1951, 1952 i 1958 roku – a także silniki, części zamienne i dokumentację”.
Postanawiając spróbować swoich sił w odtworzeniu silnika od podstaw, Guerini zwrócił się do innej swojej pasji – druku 3D. Wykorzystując silnik ze swojego Porsche 365 z 1952 r. jako muzę, postanowił rozebrać blok, udokumentować go, przeskalować i wydrukować dokładną replikę.
Guerini, profesjonalista w branży laserowej, przyznaje się do znajomości drukarek 3D SLA, ale pierwsze wydruki modelu silnika wykonał na drukarce 3D FDM. Ostatecznie jednak zdecydował się na Formlabs Form 2, aby wydrukować części.
Wyjaśnia:
„Problemem była cena, która była absolutnie poza zasięgiem dla hobbystów. Wtedy, rok temu, po raz pierwszy usłyszałem o desktopowej drukarce 3D SLA, która była przystępna zarówno pod względem maszyny, jak i żywic.”
Druk 3D silnika Porsche 356 w skali 1:4 z 1952 r.
Aby stworzyć replikę, Guerini rozmontował oryginalny silnik i zeskanował 250 powstałych w ten sposób elementów za pomocą laserowego skanera Davida.
Następnie rozpoczął modelowanie każdej części za pomocą oprogramowania CAD Rhino, aby dostosować rozmiary i określić tolerancje. Po dopracowaniu części i niewielkich poprawkach w programie Meshmixer, elementy były w końcu gotowe do druku.
Aby dokładnie odzwierciedlić różne materiały w silniku, użył różnych żywic, aby uzyskać różne efekty. Bezbarwna dla części, które wymagają precyzyjnego dostrojenia i skręcania w końcowym montażu, odlewana dla ramy silnika (która została później odlana z aluminium) i elastyczna żywica dla mocowań i pasów. Drukując w zoptymalizowanych partiach, aby zminimalizować czas druku, ostateczne części zajęły łącznie 45 godzin w pięciu partiach.
Po usunięciu wsporników, oszlifowaniu i pokryciu części metaliczną farbą, Guerini otrzymał dokładny, realistyczny model godny półek kolekcjonerskich na całym świecie. I to właśnie zaczyna się dziać.
Dzięki społeczności twórców, zdjęcia modelu Gueriniego szybko obiegły świat. Teraz fani Porsche i kolekcjonerzy z całego świata zgłaszają chęć posiadania własnej repliki wydrukowanej w 3D.
Żródło: https://all3dp.com