Studenci inżynierii mechanicznej z Uniwersytetu Aalborg w Esbjerg wykorzystali BigRep ONE do wydrukowania w 3D funkcjonalnej ramy rowerowej w jednym kawałku. Doktor Peter Riddersholm Lauridsen dzieli się swoim wewnętrznym spojrzeniem na ten projekt i wyjaśnia, jak druk 3D umożliwia studentom doskonalenie umiejętności inżynierskich.
Na uniwersytetach na całym świecie druk 3D staje się nieodłącznym narzędziem dla studentów kierunków inżynieryjnych i projektowych. Jak pokazało wiele projektów, technologia ta doprowadziła do realizacji wielkich pomysłów, a innowacyjność ta jest jeszcze większa, gdy na kampus wjeżdża gigantyczna drukarka 3D, taka jak BigRep ONE.
Niemiecki producent BigRep jest znany ze swoich ogromnych drukarek 3D FDM klasy przemysłowej, a jego flagowym modelem jest BigRep ONE. Maszyna ta oferuje objętość roboczą 1005 x 1005 x 1005 mm, możliwość podwójnej ekstruzji, automatyczne poziomowanie, a lista funkcji jest długa… Nie trzeba dodawać, że skala produkcji prowadzi do niemal nieograniczonych możliwości twórczych. Współpracowaliśmy nawet z BigRepem nad gigantyczną, drukowaną w 3D błyskotką, kiedy była ona jeszcze w modzie.
Studenci inżynierii mechanicznej z Uniwersytetu Aalborg w Esbjerg w Danii wykorzystują obecnie BigRep ONE do swojego własnego, unikalnego projektu. Celem projektu, prowadzonego przez doktora Petera Riddersholma Lauridsena, jest wydrukowanie w 3D funkcjonalnej ramy rowerowej w jednym kawałku.
Inżynierowie mechanicy doskonalą umiejętności dzięki projektowi ramy rowerowej drukowanej w 3D
Rozmawialiśmy z Lauridsenem o tym, dlaczego jego zespół zdecydował się stworzyć drukowaną w 3D ramę rowerową w ramach swojego projektu semestralnego. Wyjaśnia on, że inżynier musi być świadomy wielu czynników, takich jak konstrukcja nośna, właściwości materiałów, obciążenia dynamiczne konstrukcji oraz poprawa osiągów przy użyciu nowych materiałów.
“Rower to prosta konstrukcja mechaniczna i oczywista do wykorzystania w projekcie. Pomysł polegał na zaprojektowaniu ramy roweru o zoptymalizowanej topologii, ponieważ druk 3D umożliwia tworzenie takich złożonych struktur. Na uczelni zakupiliśmy urządzenie BigRep ONE, które umożliwia drukowanie ramy roweru w jednym kawałku. Był to również jeden z powodów, dla których w projekcie semestralnym wybrałem właśnie ramę roweru” – mówi Lauridsen.
Szukając materiału łatwego do drukowania, rama roweru została wydrukowana z pomarańczowego PLA. Zespołowi inżynierii mechanicznej udało się wydrukować ramę już przy pierwszej próbie. W przyszłości planują powtórzyć projekt, skupiając się bardziej na wydajności materiału i optymalizacji topologii.
Pedałowanie w kierunku funkcjonalnej przyszłości dzięki technologii druku 3D
Pomimo tego, że rama roweru została wykonana ze zwykłego PLA, Lauridsen twierdzi, że jest ona w stanie utrzymać ciężar co najmniej 90 kg i działa w określonych warunkach. Doktorant twierdzi, że rower ten może być używany do przemieszczania się po uniwersytecie. Doktorant uważa, że możliwości mechaniczne drukowanej w 3D ramy roweru będą się zwiększać wraz z upływem czasu i postępem technologicznym.
“Myślę, że możliwe będzie zaprojektowanie użytecznej ramy roweru drukowanej w 3D. Technologia w tej dziedzinie szybko się rozwija i za kilka lat będzie to możliwe. Materiały do druku stają się coraz sztywniejsze dzięki dodawaniu włókien szklanych i węglowych. Miejmy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości możliwe będzie drukowanie z jeszcze większą zawartością włókien szklanych lub węglowych w filamencie” – podsumowuje Lauridsen.
W następnym semestrze każdy student będzie miał własną drukarkę 3D, aby dalej zgłębiać tę technologię. Dla inżynierów mechaników z Uniwersytetu Aalborg w Esbjerg, BigRep ONE stanowi duże i otwarte okno na to, co będzie możliwe w przyszłości, jak również na to, jakich wyczynów inżynierskich można dokonać już dziś.
Żródło: https://all3dp.com