Podczas niedawnego NBA All-Star Weekend, w ramach którego odbył się niezwykle popularny All-Star Game, w którym Kyrie Irving i Donovan Mitchell zmierzyli się ze Stephenem Currym i LeBronem Jamesem, można było zobaczyć dziwną czarną piłkę, której Kenyon Martin Jr. użył do swojej drugiej próby w Slam Dunk Contest w sobotnią noc.
Prototypowa piłka do koszykówki pochodziła od firmy Wilson Sporting Goods, która produkowała standardową, skórzaną oficjalną piłkę do koszykówki NBA od 1946 roku, aż na 30 lat została zastąpiona przez konkurencyjną firmę Spalding, ale odzyskała tytuł w 2021 roku.
Prototypowa piłka do koszykówki 3D Airless, jak ją nazwano, “prawie” pasuje do specyfikacji regulaminowej piłki do koszykówki, w tym do jej wagi, rozmiaru i odbicia, według firmy. Piłka nie musi być napompowana, ponieważ składa się z solidnej, przezroczystej siatki z ośmioma płatami przypominającymi panele.
Debiut prototypu miał na celu pokazanie “ciągłego zaangażowania firmy w innowacje sportowe”, jak twierdzi Wilson, ale w najbliższym czasie nie zastąpi oficjalnej piłki Wilson NBA.
Po co drukować piłkę do koszykówki?
Niezależnie od tego, czy prototypowa piłka do koszykówki 3D Airless była reklamą przed milionami fanów sportu, czy też zapowiedzią produktu, który dopiero powstaje, Wilson może mieć problem ze sprzedażą zmiany materiału i kształtu zawodnikom NBA.
W 2006 roku, ówczesny producent piłek Spalding wprowadził syntetyczną piłkę do koszykówki, która jak wykazały testy miała lepszą przyczepność i bardziej spójne odbicie niż skórzany standard. Pomimo swoich zalet, została ona odrzucona przez graczy NBA i wymieniona w połowie sezonu. Gracze mówili, że nie ma takiego samego wyczucia.
Nowa prototypowa piłka Wilsona ładnie pokazuje możliwości techniczne druku 3D. Piłka została wydrukowana w jednym kawałku przy użyciu technologii selektywnego spiekania laserowego (SLS) na drukarce 3D EOS i posiada elastyczność, której wielu konsumentów nie kojarzy z produktami drukowanymi w 3D.
Zespół Wilson Labs stworzył projekt prototypowej piłki do koszykówki 3D Airless w Centrum Innowacji marki w Chicago. General Lattice zapewnił usługi projektowania obliczeniowego, a DyeMansion dostarczył rozwiązania w zakresie kolorów i wykończenia.
“To tylko kropka na ścieżce rozwoju” – mówi Bob Thurman, wiceprezes ds. innowacji w firmie Wilson. Czy stanie się to rdzeniem skórzanej piłki do koszykówki lub odpornym na przebicie produktem konsumenckim czas pokaże.
“Jest jeszcze wiele do zrobienia, zanim piłka będzie gotowa na wprowadzenie do obiegu”, powiedział Wilson w oświadczeniu, “ale jesteśmy podekscytowani możliwościami, jakie reprezentuje ta piłka. Możliwości dla innych sportów i przyszłych produktów Wilsona, rewolucyjny zrównoważony rozwój dzięki produkcji addytywnej … To innowacja stworzona po to, by przekraczać granice i otwierać wyobraźnię.”
Żródło: https://all3dp.com