Czekanie tygodniami i płacenie setek dolarów za coś, co wydaje się być prostą, ale niezbędną zakładką lub uszczelką do samochodu, jest frustrującym doświadczeniem. Obecnie części te można szybko i tanio wydrukować w 3D, co prowadzi do rewolucji w naprawach samochodowych. Nowe badanie wykazało jednak, że certyfikaty jakości nie nadążają za rzeczywistością produkcyjną, co prowadzi do pojawienia się na rynku potencjalnie niebezpiecznych części zamiennych do samochodów drukowanych w 3D.
Raport śledczy zatytułowany “3D Printing In Collision Repair Task Force Report”, opracowany przez stowarzyszenie profesjonalistów zajmujących się naprawami kolizji samochodowych, zarówno chwali technologię druku 3D, jak i ostrzega przed jej niewłaściwym wykorzystaniem. Dochodzenie wykazało, że pozbawieni skrupułów sprzedawcy części już teraz wykorzystują szybki i tani druk 3D do produkcji zamiennych części samochodowych, ale nie oznaczają ich jako takie. Części te często wyglądają jak certyfikowane części z rynku wtórnego, ale zawodzą pod względem jakości.
Jak wynika z badania, przemysł motoryzacyjny rozpoczyna “transformacyjną podróż poprzez włączenie technologii druku 3D do produkcji części do użytku końcowego”. Jeśli jednak chodzi o sektor napraw kolizji samochodowych, należy zrobić więcej, aby “uniknąć napływu niespełniających norm, nieuregulowanych części z niezweryfikowanych lub nielicencjonowanych źródeł próbujących wykorzystać druk 3D”.
Porównanie potencjału z zagrożeniem
W maju ubiegłego roku grupa zadaniowa złożona z liderów branży kolizyjnej, specjalistów w dziedzinie druku 3D i kierowana przez Harolda Searsa, weterana branży motoryzacyjnej z Ford Motor Company, który nadzorował dużą część wdrożenia druku 3D w firmie, postanowiła zbadać, czy druk 3D rzeczywiście sprawi, że naprawy samochodów będą szybsze i tańsze oraz czy te korzyści będą miały jakieś wady.
Grupa dołożyła wszelkich starań, aby zbadać skuteczność druku 3D. Twierdzi, że nie tylko przeprowadziła badania i wywiady z zainteresowanymi stronami z branży napraw samochodowych i produkcji dodatków, ale także odwiedziła firmy zajmujące się drukiem 3D i przeprowadziła własne testy zamiennych części samochodowych drukowanych w 3D.
Jej ustalenia były przytłaczającym poparciem dla druku 3D w produkcji części. Grupa zadaniowa stwierdziła, że druk 3D oferuje “ekscytujące możliwości, które mogą zrewolucjonizować renowację pojazdów, przynosząc korzyści wszystkim zainteresowanym stronom, od ubezpieczycieli i centrów naprawczych po producentów OEM”.
Badanie wykazało, że naprawa uszkodzonych części z brakującymi komponentami za pomocą druku 3D zmniejsza koszty, czas, odpady, wpływ na środowisko, przestrzeń magazynową i wysyłkę, a wszystko to przy jednoczesnym podniesieniu jakości naprawy.
“Przedmioty takie jak zestawy naprawcze do reflektorów, uchwyty czujników do osłon zderzaków i klipsy o wysokiej wartości są bardzo korzystne dla zastosowań druku 3D” – czytamy w raporcie. “Ponadto może to zaspokoić zapotrzebowanie na mniejsze, wycofane z produkcji lub niedostępne w magazynie części, które w przeciwnym razie wymagałyby produkcji wielkoseryjnej tradycyjnymi metodami”.
W przypadku warsztatów zajmujących się naprawami powypadkowymi, technologie druku 3D mogą umożliwić szybką produkcję praktycznie każdej polimerowej lub metalowej części zamiennej z dowolnej marki lub modelu samochodu.
Badanie ostrzega jednak, że nie jesteśmy jeszcze na tym etapie, ponieważ nie istnieje jeszcze żaden proces kontroli jakości ani certyfikacji, który zapewniłby, że drukowane w 3D zamienne części samochodowe są zgodne ze specyfikacją.
“Obserwowanie rosnącego entuzjazmu wokół druku 3D w branży części samochodowych było zarówno ekscytujące, jak i nieco niepokojące” – czytamy w raporcie. Chociaż raport nie wymienia nazw, w sieci nie brakuje plików z częściami samochodowymi, które może wyprodukować każdy, kto posiada drukarkę 3D.
“Zdecydowanie najbardziej niepokojącym aspektem dotychczasowej podróży jest to, jak powszechne jest stosowanie materiałów niskiej jakości i drukarek 3D w procesach naprawy” – czytamy w raporcie. “Niektóre osoby posiadające drukarki 3D i materiały niskiej klasy” hobbystycznej “wydają się myśleć, że mogą używać części z tych drukarek 3D jako części zamiennych w pojazdach, zastępując na przykład uszkodzone zakładki reflektorów lub rozpocząć działalność w zakresie dostaw części samochodowych do druku 3D”.
Fałszywe części samochodowe drukowane w 3D
Grupa zadaniowa przeprowadziła test, aby sprawdzić, czy części drukowane w 3D są już sprzedawane w branży napraw samochodowych. Kupili różne zakładki reflektorów od internetowych dostawców i witryn motoryzacyjnych, takich jak eBay. Znaleźli kilka części wydrukowanych w 3D, choć nie były one wymienione jako takie.
“Bardziej niepokojące było to, że niektóre z tych wydrukowanych w 3D części były tak niskiej jakości, że przypominały wyglądem tekturowe nakładki na reflektory. Wykazywały one wyjątkowo słabe wykończenie powierzchni w wyniku użycia skanerów o niskiej rozdzielczości i niskiej jakości do wykonywania funkcji inżynierii odwrotnej”.
Części drukowane w 3D nie są z natury niższej jakości niż tradycyjnie produkowane wersje, a w wielu przypadkach mogą być lepsze. Badanie wykazało jednak, że niektórzy sprzedawcy części nie stosują wysokiej jakości materiałów lub procesów.
Od dostawców, którzy otwarcie oferują części drukowane w 3D, nie było informacji o tym, jakie technologie lub systemy zostały użyte do ich wytworzenia, jakie materiały zostały użyte, ani danych testowych.
Ryzyko dla konsumentów związane ze źle wykonanymi częściami zamiennymi do samochodów jest znaczące. Istnieją między innymi obawy dotyczące bezpieczeństwa, implikacje ubezpieczeniowe i odpowiedzialność prawna.
“Zwiększone roszczenia i koszty ugody mogą wynikać z wypadków spowodowanych awarią części drukowanych 3D niespełniających norm” – zauważono w raporcie. “Może to prowadzić do wyższych składek dla ubezpieczających”.
Żródło: https://all3dp.com