Druk 3D z robotami i piwem

Druk 3D z robotami i piwem

Bawarski artysta tworzy gigantyczną, wielobarwną rzeźbę gniazda os, która pełni również funkcję użytkową.

Sztuka i technologia, automatyzacja i ręczne rzemiosło łączą się w oszałamiającej, nowej, wydrukowanej w 3D rzeźbie Petera Langa, niemieckiego malarza i grafika, znanego z pół-abstrakcyjnych pejzaży.

Zatytułowana „Silent Orchestra”, długa na 18 stóp wisząca rzeźba została zainspirowana organicznym kształtem gniazd szerszeni i os. Mnóstwo inspirowanych naturą rurek ułożonych jest we wzór plastra miodu, który w rzeczywistości wykazuje właściwości dźwiękochłonne.

Ponad 10 miesięcy zajęło artyście ręczne szkicowanie pracy, warstwa po warstwie, na arkuszach flizeliny o wymiarach 3 na 6 metrów, które następnie zostały zawieszone i sfotografowane. Poszczególne obrazy zostały przetworzone cyfrowo, aby stworzyć trójwymiarowy model komputerowy. Plik cyfrowy stanowi ścieżkę, po której robotyczne ramię drukarki wyposażone w dyszę wytłaczającą nakłada materiał warstwa po warstwie.

Aby uzyskać jednorodne i idealnie równoległe warstwy na całej wysokości obiektu, inżynierowie z firmy Additive Tectonics, zajmującej się drukiem 3D, zaprogramowali skomplikowany algorytm, który pozwolił dyszy wytłaczającej przemieszczać się po całym obiekcie bez przecinania własnej ścieżki, co spowodowałoby niepożądane nakładanie się warstw.

Rzeźba została wydrukowana z Arboblend, biokompatybilnego tworzywa sztucznego, które Peter Lang nasycił piwem jako naturalnym klejem. Aby uzyskać bogatą kolorystykę poszczególnych warstw, artysta współpracował z robotem drukującym podczas procesu wytłaczania i ręcznie nanosił kolorowe granulki. Cała faza budowy zajęła dwa miesiące.

Lang współpracował z ekspertami w dziedzinie akustyki z Wyższej Szkoły Technicznej w Rosenheim, aby uzyskać efekt tłumienia hałasu w sali konferencyjnej klienta. Szorstka i włóknista powierzchnia, w połączeniu z bioniczną geometrią obiektu, zapewniła zamierzony efekt optymalizacji dźwięku.

W ciągu dwóch miesięcy bionicznie ukształtowany absorber dźwięku został stworzony jako jedyne w swoim rodzaju dzieło sztuki „analogowo-cyfrowo-analogowe”, jak mówi Lang, łączące w całkowicie oryginalny sposób dawne rzemiosło artystyczne z innowacyjną cyfrową technologią produkcji.

Żródło: https://all3dp.com