Wirtualne Laboratorium Kuratorskie w Wirginii skanuje i drukuje w 3D artefakty z czasów wojny secesyjnej, aby umożliwić zwiedzanie muzeum za pomocą dotyku osobom niewidomym.
Artefakty historyczne dają nam wgląd w dzieje ludzkości, ale większość z tych przedmiotów jest zbyt delikatna i cenna, by odwiedzający muzeum mogli ich dotknąć. Niestety, utrudnia to osobom niedowidzącym prawdziwe poznanie okazów, które są bezpiecznie umieszczone za szkłem.
Ograniczony dostęp do artefaktów ulega jednak radykalnej zmianie dzięki pojawieniu się technologii skanowania 3D i druku 3D. Drukując w 3D repliki tych historycznie ważnych obiektów, muzea mogą teraz umożliwić niewidomym zwiedzającym ich fizyczne dotknięcie.
Naukowcy z Laboratorium Wirtualnej Kurateli podjęli się niedawno realizacji projektu mającego na celu stworzenie “wycieczki dotykowej” w Towarzystwie Historycznym Wirginii. W ramach projektu zostaną zaprezentowane różne artefakty z czasów wojny secesyjnej, które zostały cyfrowo uchwycone i wydrukowane w 3D z tworzywa sztucznego.
Technologia druku 3D umożliwia osobom niewidomym kontakt z zabytkami z czasów wojny secesyjnej
Podczas muzealnej “wycieczki dotykowej” będzie można zobaczyć wydrukowane w 3D kopie fajki kukurydzianej generała George’a S. Pattona, maski życia generała Roberta E. Lee, drewnianej manierki, lampy górniczej i innych. Do każdego artefaktu dołączone będą wydrukowane w 3D zawieszki z wypukłymi napisami, dzięki którym niewidomi zwiedzający będą wiedzieli, jaki przedmiot dotykają.
“Ideą zwiedzania dotykowego jest czerpanie [z] rzeczy, które znajdują się w ich kolekcji oraz rzeczy, które będą wykorzystywane przez pracowników edukacyjnych. Kluczową funkcją dotyku jest to, że można poznać kształt obiektu, a w pewnym sensie także jego funkcję, w zależności od tego, co to za obiekt” – powiedział Bernard Means, naukowiec zajmujący się drukiem 3D.
Laboratorium Wirtualnej Kurateli wykorzystuje technologię 3D także w innych innowacyjnych projektach. W Muzeum Historii Naturalnej w Wirginii laboratorium zajmuje się cyfrową rekonstrukcją części skamieniałości i obiektów z czasów II wojny światowej. Ponadto Means stworzył drukowaną w 3D kopię Konstytucji z wypukłymi napisami, która jest wystawiona w Philadelphia Constitution Center.
Laboratorium chce nie tylko umożliwić osobom niedowidzącym zwiedzanie muzeum, ale także udostępnić cyfrowe modele w Internecie, aby umożliwić ludziom z całego świata wirtualną wizytę w Towarzystwie Historycznym Wirginii.
Wirtualne Laboratorium Kuratorskie nie jest pierwszym, które wykorzystuje druk 3D do tworzenia replik historycznych artefaktów i dzieł sztuki. W zeszłym miesiącu brazylijski fotograf Gabriel Bonfim zaprezentował projekt “Tactography”, w ramach którego tworzy zdjęcia w 3D, dzięki czemu osoby niewidome mogą “zobaczyć” jego obrazy. Skanowanie 3D i druk 3D nie tylko służą osobom niewidomym, ale także umożliwiają naukowcom zachowanie historii dzięki bardzo dokładnym replikom.