Cura Fuzzy Skin: Co to jest i jak z niego korzystać

Cura Fuzzy Skin: Co to jest i jak z niego korzystać

Wszystkie slicery 3D oferują ustawienia pozwalające użytkownikom kontrolować w jaki sposób model 3D powinien być przekształcony w G-code i wydrukowany na ich maszynie. Podczas gdy większość slicerów posiada podstawowe ustawienia druku 3D (np. wysokość warstwy, gęstość wypełnienia, prędkość druku), niektóre zaawansowane programy posiadają bardziej złożone funkcje, z którymi można eksperymentować. Ultimaker Cura, popularny open-source’owy program dla drukarek FDM, jest wyposażony w takie specjalne funkcje, zwykle znajdujące się w kategorii „Experimental”.

Jednym z tych specjalnych ustawień Cura jest „Fuzzy Skin”, które generuje chropowatą teksturę na zewnętrznych powierzchniach części. To ustawienie jest często wykorzystywane do drukowania 3D struktur, które muszą mieć dobrą przyczepność do innej powierzchni i wytwarzać duże tarcie. Oczywiście wielu użytkowników korzysta z tego ustawienia również dlatego, że wygląda fajnie, a niektórzy odkryli nawet, że jest ono świetne do ukrywania innych niedoskonałości.

W tym artykule zajmiemy się ustawieniem „fuzzy skin” w programie Cura, ale większość tych informacji dotyczy także innych slicerów o podobnych funkcjach. Najpierw omówimy sposób działania tej funkcji, a następnie przejdziemy do tego, jak można korzystać z różnych ustawień tego efektu w programie Cura.

Jak to działa?

Jak pokazano na powyższym zdjęciu, ustawienie opcji „fuzzy skin” w programie Cura daje szorstką teksturę powierzchni ścian zewnętrznych. Slicer osiąga to poprzez nakazanie drukarce poruszania dyszą w przód i w tył podczas drukowania ścian zewnętrznych.

Efektem tego jest nierówna tekstura, podobna do tej, jaką mógłby mieć wydruk, gdyby dysza niechcący wpadła w drgania. Jednak ruch chybotliwy drukarki jest całkowicie kontrolowany. Powodem, dla którego tekstura wygląda jak artefakt drukarski, jest pozornie losowe rozmieszczenie punktów, w których dysza drży.

Ustawienie programu Cura generuje chropowatą teksturę tylko na bokach wydruków, a nie na górnej i dolnej powierzchni. Fuzzy skin pojawia się również tylko na zewnętrznych ścianach, ponieważ gdyby cały model został wydrukowany z chwiejącą się dyszą, część byłaby bardzo słaba.

Mimo że fuzzy skin wymaga więcej ruchu od drukarki, czas drukowania nie zmienia się znacząco, co jest świetnym rozwiązaniem. Można się również spodziewać, że drukarka, a konkretnie silniki, będą bardziej hałasować, gdy maszyna będzie drukować z tym efektem, ze względu na szybkie zmiany kierunku drukowania. Według użytkowników, nie jest to zauważalnie

Jak z niego korzystać

Teraz, gdy już wiesz jak działa ta funkcja, przejdźmy do tego jak możesz korzystać z różnych ustawień.

Zanim zaczniemy, upewnij się, że zainstalowałeś program Cura, najlepiej najnowszą wersję, ale każda wersja po V2.1 powinna działać. Upewnij się również, że zmieniłeś widoczne ustawienia w Cura na „All”. Jeśli masz problemy ze znalezieniem tych ustawień, wszystkie można znaleźć w sekcji „Experimental” w programie Cura lub wyszukując „fuzzy”.

  • Fuzzy Skin: To ustawienie włącza efekt chropowatości. Po zaznaczeniu tego pola, poniżej powinny pojawić się inne ustawienia dla tego efektu z wartościami domyślnymi programu Cura.
  • Fuzzy Skin Outside Only: To ustawienie powoduje generowanie tekstury fuzzy skin tylko na najbardziej zewnętrznych ścianach modelu. Jak widać na powyższym obrazku, elementy wewnętrzne, takie jak otwory na śruby, nie będą miały efektu fuzzy skin, jeśli zaznaczysz to pole.
  • Fuzzy Skin Thickness: To ustawienie kontroluje wielkość i głębokość każdego drgania dyszy używanego do uzyskania tego efektu. Ta wartość podawana jest w milimetrach, a jej zwiększenie spowoduje, że powierzchnia będzie bardziej nierówna.
  • Fuzzy Skin Density: To ustawienie kontroluje gęstość efektu. Im wyższa jest ta wartość (mierzona w 1/mm), tym więcej drgań wykona dysza w danym obszarze, powodując, że powierzchnia będzie bardziej chropowata i szczegółowa.
  • Fuzzy Skin Point Distance: Na koniec, to ustawienie określa średnią odległość pomiędzy punktami, w których w każdym segmencie linii.

I to już wszystko!

Żródło: https://all3dp.com