Łączenie
Łączenie obiektów jest najprostszym procesem, któremu się przyjrzymy, więc jest to dobry punkt wyjścia. Choć jest to jedno z najczęściej używanych narzędzi, nie działa tak, jak wiele osób się spodziewa.
Łączenie obiektów nie łączy ich ze sobą geometrycznie. Po prostu “zaznacza” je jako jeden obiekt. Oznacza to, że mogą się one poruszać, obracać, skalować i animować jak jeden obiekt, pozostając jednocześnie niezłączone.
Łączenie jest jednak niezwykle przydatne podczas pracy ze złożonymi scenografiami lub postaciami, a także w przypadku wydruków, które muszą zostać złożone. Można łączyć elementy w stanie zmontowanym, a następnie drukować je pojedynczo.
Zanim przystąpisz do łączenia obiektów, musisz zrozumieć kilka rzeczy:
- Nadrzędny: Jeden obiekt będzie nadrzędny nad wszystkimi innymi, które są łączone. Wybierz obiekt, który uważasz za najbardziej wyróżniający się w grupie i przypisz go jako główny. Zauważ, że ten obiekt jest wybierany jako ostatni, gdy wybierasz obiekty do połączenia.
- Rozdziel części: Pamiętaj, że nawet jeśli obiekty dotykają się, gdy je łączysz, nie są ze sobą połączone, a jedynie przecinają się nawzajem. Łączenie po prostu sprawia, że zachowują się jak jeden obiekt. Z tego powodu nie zaleca się drukowania, gdy w modelu znajdują się przecinające się lub sprzeczne obiekty.
Kroki
Oto jak połączyć dwa obiekty:
- Kliknij lewym przyciskiem myszy, aby wybrać pierwszy obiekt, czyli ten, który nie będzie głównym obiektem. Po jego zaznaczeniu, przytrzymaj “Shift” i kliknij lewym przyciskiem myszy na inne obiekty, które chcesz połączyć. Ostatni obiekt, który wybierzesz będzie nadrzędny.
- Gdy wszystko, co ma być połączone jest zaznaczone, kliknij na przycisk “Połącz” w menu obiektów (jak pokazano na powyższym obrazku) lub po prostu naciśnij “Ctrl + J”. Teraz obiekty wyglądają, poruszają się i działają jak jeden.
Łączenie obiektów jest bardzo przydatnym narzędziem, ale co jeśli naprawdę potrzebujemy połączyć ze sobą dwa obiekty? Choć wymaga to więcej kroków, to nadal jest dość proste. Przejdźmy więc do tego.
Dodawanie
Jeśli chcesz połączyć dwa obiekty, łączenie ich oczywiście nie zadziała, jak widzieliśmy powyżej. Jednakże, używając modyfikatorów, możemy to osiągnąć przy minimalnym wysiłku!
Ta metoda działa tylko z dwoma obiektami, więc jeśli masz ich więcej niż dwa, po prostu powtórz proces dla każdego dodatkowego obiektu. Ponownie, będziesz musiał wyznaczyć wyróżniający się obiekt.
Kroki
Oto, jak dodać jeden obiekt do drugiego:
- Wybierz swój główny obiekt, klikając lewym przyciskiem myszy. W naszym przykładzie użyjemy dolnego sześcianu jako naszego wyróżniającego się obiektu. Upewnij się, że jest to jedyny zaznaczony obiekt. Następnie znajdź edytor właściwości. W domyślnym widoku (i w naszym przykładzie) znajduje się on po prawej stronie ekranu pod konspektem. Wybierz zakładkę modyfikatory (z kluczem).
- Kliknij przycisk “Add Modifier”, aby wyświetlić listę dostępnych modyfikatorów. Możesz wybrać modyfikator klikając lewym przyciskiem myszy, przewijając i klikając środkowym przyciskiem myszy (lub używając strzałek na klawiaturze i Enter). W tym przypadku wybierz modyfikator “Boolean”. Po dodaniu nazwa modyfikatora może być podświetlona na czerwono. Nie martw się, to wkrótce zniknie.
- Aby kontynuować, musisz znać nazwę innego obiektu, który próbujesz dołączyć. W naszym przypadku obiekt, który próbujemy dołączyć, nazywa się “cube_top”. Patrząc na prawą stronę modyfikatora, zobaczysz pusty przycisk pod sekcją oznaczoną jako “Object”. Kliknij w pustym miejscu, a pojawi się lista obiektów. Wybierz obiekt, który chcesz dołączyć.
- Znajdź sekcję “Operation” w modyfikatorze i kliknij “Union”. Oba obiekty są teraz gotowe do połączenia!
Gdy już będziesz gotowy, przewiń w dół do sekcji “Applying Modifiers”, aby zakończyć proces, redukując go do jednego obiektu.
Odejmowanie
Czasami pojawia się potrzeba wycięcia fragmentu obiektu za pomocą innego. Jest to przydatne w przypadkach, gdy chcesz wygrawerować tekst lub kształt w obiekcie. Można to łatwo zrobić za pomocą modyfikatora Boolean.
Kroki
Oto, jak odjąć jeden obiekt od drugiego:
- Wykonaj dwa pierwsze kroki z poprzedniej metody. Pamiętaj, że obiekt, który wybierzesz jako pierwszy, powinien być obiektem, który wycinasz. (Ta część nie jest pokazana na obrazku).
- Po dodaniu modyfikatora, znajdź sekcję “Operation”. Wybierz “Difference”.
- Następnie kliknij puste pole pod tekstem “Object”, po prawej stronie modyfikatora. Z nowej listy, która się pojawi, wybierz obiekt, z którym chcesz przeciąć wybrany obiekt. W naszym przypadku, chcemy przeciąć dolny sześcian z górnym sześcianem.
- Zauważ, że nie zobaczysz jeszcze rezultatów cięcia.
Gdy będziesz gotowy, przejdź do następnej sekcji, aby zakończyć proces.
Stosowanie modyfikatorów
Być może zauważyłeś, że Twój obiekt nie wygląda jeszcze tak, jak chciałeś. To dlatego, że jeszcze nie skończyliśmy!
Aby zobaczyć rezultaty, musisz kliknąć przycisk “Apply” na modyfikatorze, znajdujący się w rozwijanej zakładce, aby zapisać zmiany na wybranym obiekcie (lub obiektach). Alternatywnie możesz użyć skrótu klawiszowego “Ctrl + A”.
Kilka wskazówek:
- Jeśli wykonałeś odejmowanie, możesz chcieć usunąć obiekt odejmujący, zaznaczając go i naciskając “Delete” na klawiaturze. W przeciwnym razie możesz nie zobaczyć wyników.
- Jeśli nie możesz zaznaczyć drugiego obiektu bez zaznaczenia pierwszego, użyj konspektu. W domyślnym widoku konspekt znajduje się zazwyczaj w prawym górnym rogu ekranu. Kliknij na nazwę drugiego obiektu, a następnie przesuń kursor do edytora 3D. Z zaznaczonym drugim obiektem wciśnij “Delete”.
I to wszystko! Niezależnie od tego, czy zdecydowałeś się użyć modyfikatora, czy polecenia “Połącz”, wiesz już, jak łączyć obiekty na trzy różne sposoby, co pozwoli Ci zrobić więcej ze swoimi modelami.
Żródło: https://all3dp.com