Maya
Maya to program do projektowania należący do firmy Autodesk, choć pierwotnie został stworzony przez Alias Systems Corporation. Mimo, że możesz w nim modelować 3D, animować i renderować, głównym powodem jego popularności jest animacja.
Uznawana za jedno z najlepszych oprogramowań do profesjonalnej animacji 3D, Maya jest standardem nauczanym w placówkach edukacyjnych, które specjalizują się w komputerowo generowanych obrazach (CGI) i efektach wizualnych (VFX). Posiada rozbudowane narzędzia do teksturowania, oświetlenia, animacji i renderowania.
Jest to bardzo złożony program, a jego nauka wymaga sporej ilości czasu i poświęcenia. Tak więc, może to być ciężka sprawa (i cena) dla hobbystów, ale jest to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą używać go profesjonalnie.
- Cena: $215 miesięcznie, $1,700 rocznie, $4,590 trzyletnia licencja, dostępne są również licencje edukacyjne
- Skoncentrowany na: Animacja
- Poziom zaawansowania: Ekspercki
ZBrush
ZBrush to najpopularniejszy program do rzeźbienia cyfrowego. Cyfrowe rzeźbienie oznacza, że naśladuje on tradycyjne metody rzeźbienia, jak to się robi z gliną, poprzez użycie typów pędzli do dodawania, usuwania, wygładzania i szczypania materiału, wśród innych funkcji.
Blender posiada obszar roboczy do rzeźbienia, który zawiera 20 pędzli, które pozwalają na różne interakcje z modelem. ZBrush ma jednak większą funkcjonalność. Ma nie tylko więcej pędzli, ale także bardziej skomplikowane ustawienia pędzli, co pozwala na większą precyzję w procesie rzeźbienia. Oprócz modelowania przez rzeźbienie, ZBrush posiada możliwości renderowania.
Modelowanie 3D przez rzeźbienie, ułatwia dodawanie szczegółów do modeli organicznych, takich jak ludzie czy zwierzęta. Na przykład, zmarszczki na twarzy człowieka lub łuski na krokodylu są łatwe do dodania za pomocą narzędzi rzeźbiarskich programu.
Firma Pixologic, która stoi za programem ZBrush, stworzyła różne wersje programu, aby zaspokoić różne potrzeby użytkowników. ZBrush to oryginalne oprogramowanie z wszystkimi funkcjami i narzędziami do rzeźbienia. ZBrush Core to uproszczona wersja, która zawiera tylko główne funkcje ZBrush’a za niższą cenę.
Wreszcie ZBrush Core Mini to bezpłatna, ograniczona wersja ZBrush Core, umożliwiająca wypróbowanie interfejsu i naukę przed podjęciem pełnego zobowiązania. Nie jest to darmowa wersja próbna, ponieważ można z niej korzystać na stałe, choć jest ona znacznie bardziej ograniczona niż poprzednie opcje.
- Cena: ZBrush: $39.95 miesięcznie, $179.95 półrocznie, $895 wieczysta licencja, ZBrush Core: $9.95 miesięcznie, $179.95 licencja wieczysta ZBrush Core Mini: Bezpłatna .
- Skoncentrowany na: Rzeżbienie
- Poziom zaawansowania: Przyjazny dla początkujących
SketchUp
Blender jest czasem używany do projektowania architektonicznego, choć nie jest to jego główny cel. Istnieją inne programy, które lepiej nadają się do tego celu. Tak jest w przypadku SketchUp, programu, który został stworzony z myślą o modelowaniu architektonicznym 3D.
Metoda modelowania w SketchUp jest bardzo intuicyjna, ponieważ polega na rysowaniu kształtów na płaszczyźnie 2D, a następnie wytłaczaniu lub cięciu ich w kółko, aż do uzyskania pożądanego kształtu. Potrzeba trochę praktyki, aby przyzwyczaić się do pracy w SketchUp, ale kiedy już się to opanuje, staje się on szybkim i bardzo użytecznym narzędziem.
W rzeczywistości program SketchUp jest często używany w połączeniu z innym oprogramowaniem, takim jak AutoCAD. Możesz zrobić projekt 2D i pomiary budynku w AutoCAD, a następnie w SketchUp wytłoczyć strukturę i dodać szczegóły, aby zwizualizować projekt.
- Cena: Darmowa internetowa wersja ograniczona, 299 dolarów rocznie za SketchUp Pro, obniżone ceny dla studentów i edukatorów
- Skoncentrowany na: Modelowanie architektoniczne 3D
- Poziom zaawansowania: Przyjazny dla początkujących
Cinema 4D
Podobnie jak Maya, Cinema 4D koncentruje się na animacji 3D, zwłaszcza CGI i VFX. Może być również używany do tworzenia obiektów 3D, nie tylko dla samego modelowania, ale także do umieszczania ich w rzeczywistej przestrzeni 3D.
Chociaż program może być używany do animacji filmów takich jak Frozen, jest on częściej używany w filmach takich jak Godzilla, gdzie cyfrowe obiekty i efekty wchodzą w interakcję z rzeczywistymi rzeczami.
Cinema 4D ma swoją własną stronę do nauki, zwaną Cineversity, gdzie można znaleźć tutoriale i dokumentację, które pomogą Ci zacząć. Jest to program łatwiejszy do nauki dla początkujących lub hobbystów, ponieważ proces jest bardziej wizualny i mniej techniczny. Jest to jednak skomplikowany program, a opanowanie zaawansowanych elementów wymaga poświęcenia, zwłaszcza, że dobry VFX polega na tym, by wygenerowany komputerowo obiekt wyglądał na prawdziwy.
Należy pamiętać, że program może być bardzo wymagający dla komputera.
- Cena: $94 miesięcznie, $719 rocznie, $3,495 wieczysta licencja, obniżone ceny dostępne dla instytucji edukacyjnych
- Skoncentrowany na: VFX i CGI
- Poziom zaawansowania: Zarówno początkujący, jak i eksperci
Modo
Modo to oprogramowanie do modelowania i animacji, skupiające się głównie na rzeźbieniu, teksturowaniu, oświetleniu i renderowaniu. Stworzone z myślą o artystach i projektantach, zdolność Modo do osiągania artystycznych renderów jest bardzo chwaloną cechą programu.
Użytkownicy lubią Modo, ponieważ pozwala im stworzyć model, a następnie wypróbować koncepcje, ciekawe pozy i oryginalne kąty kamery. Można również eksperymentować z oświetleniem, cieniami, kolorami i teksturami.
Inną ważną cechą Modo jest to, że pozwala na szybkie modelowanie, ponieważ łączy modelowanie bezpośrednie, rzeźbienie i elastyczne modelowanie proceduralne w tym samym środowisku. W związku z tym można łatwo przełączać narzędzia na te, które są najwygodniejsze podczas modelowania, bez kłopotów i konieczności przełączania programów.
- Cena: 65 dolarów miesięczna lub 659 dolarów roczna subskrypcja, 1 909 dolarów wieczysta licencja, dostępne licencje edukacyjne
- Skoncentrowany na: Modelowanie i renderowanie
- Poziom zaawansowania: Przyjazny dla początkujących
3ds Max
3ds Max zdecydowanie ma bardziej techniczną metodę modelowania w porównaniu do innych wymienionych tu programów, takich jak ZBrush czy Modo, które używają intuicyjnych metod modelowania opartych na rzeźbieniu. Jednak dla kogoś, kto wywodzi się z Blendera, przejście nie powinno być tak trudne, ponieważ mają one wiele podobnych zasad, takich jak podziały siatki, pętle i rigowanie.
Jest on własnością firmy Autodesk i jest szczególnie popularny w modelowaniu twardych powierzchni. Program ten jest również bardzo popularny w animacji postaci, ponieważ układ programu sprawia, że cały proces od modelowania przez rigging, do animacji postaci przebiega bezproblemowo. Posiada bardzo kompletny i efektywny zestaw narzędzi, dzięki czemu wszystko można zrobić w programie, eliminując konieczność importowania modeli do dodatkowych programów.
- Cena: Darmowy 30-dniowy trial, 215$ miesięcznie, 1700$ rocznie, 4590$ trzyletnia licencja
- Skoncentrowany na: modelowanie twardych powierzchni i animacja postaci
- Poziom zaawansowania: Średniozaawansowany
After Effects
Warte uwagi funkcje, takie jak śledzenie kamery, edycja – czy to animacji, czy wideo – jest jedną z mocnych stron Blendera. Pomimo jego mocnych stron w tej dziedzinie, istnieją narzędzia do edycji wideo, które są bardziej wszechstronne i oszczędzają czas.
After Effects firmy Adobe jest świetną opcją programową i posiada idealne środowisko do edycji wideo, szczególnie w porównaniu z Blenderem. Jego funkcjonalność wykracza jednak daleko poza samą edycję. Istnieją bardzo precyzyjne narzędzia do VFX.
Jego bogate możliwości i funkcje sprawiają, że After Effects jest standardowym programem w branży edycji wideo, efektów wizualnych i motion trackingu.
- Cena: 31,49 dolarów miesięcznie, plan roczny 20,99 dolarów miesięcznie lub 239,88 dolarów rocznie.
- Skoncentrowany na: Edycja i symulacja
- Poziom zaawansowania: Przyjazny dla początkujących
LightWave
LightWave to program, który skupia się na modelowaniu 3D, renderowaniu i animacji. Powstał w 1990 roku i początkowo miał pewne komplikacje w swoim rozwoju. W ostatnich aktualizacjach znacznie poprawiono jego funkcjonalność – dzięki czemu jest bardzo niezawodny i konkurencyjny w stosunku do innych programów – a nawet zawiera wiele ciekawych i przydatnych narzędzi do modelowania.
Program został zaprojektowany tak, aby dać użytkownikom dużą swobodę modelowania w sposób, w którym nie będą ograniczeni techniczną znajomością oprogramowania. W programie można animować, ale skupia się on na modelowaniu i realistycznych renderach. Kompleksowe i bardzo szczegółowe narzędzia renderujące do korekty kolorów, oświetlenia, strefy błyszczącej są również zawarte w programie.
- Cena: Bezpłatna 30-dniowa wersja próbna, wieczysta licencja 995$, obniżone ceny dla studentów i edukatorów
- Skoncentrowany na: Modelowanie
- Poziom doświadczenia: Przyjazny dla początkujących
Żródło: https://all3dp.com